Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Jiří Rudolf učí děti řemeslům i technologiím. Vede robotika, 3D tisk a programování

Foto: Nadace Lilie a Karla Janečkových

Jiří Rudolf stojí za úspěšným Technickým klubem mládeže v Litoměřicích, který během 13 let své existence přivedl k technickým oborům stovky dětí i dospělých. V rozhovoru prozrazuje, jak se klub odlišuje od běžných kroužků, proč je pro něj propojení řemesel s moderními technologiemi klíčové a jakým výzvám aktuálně čelí. Za svou činnost získal pan Jiří ocenění Laskavec od Nadace Lilie & Karla Janečkových.

Od roku 2012 prošlo Technickým klubem mládeže 3 500 dětí. Pro děti jakého věku jsou kroužky určené? A co všechno se u vás naučí?

Technický klub (TKM) je určený pro děti od 6 do 99 let. V TKM nezáleží ani tak na věku, ale spíše na talentu a chuti učit se novým věcem. Rozvíjet svůj zájem o techniku a přírodovědné obory, jako je matematika, fyzika, chemie, a propojování s technickými disciplínami počínaje řemeslným zpracováním materiálů, moderními technologiemi, jako je CNC obrábění, 3D tisk, robotika, ale i umění. Tedy to, co je v současnosti nazýváno STEAM (Science – věda, Technology – technologie, Engineering – technika, Art – umění a Math – matematika, pozn. red.). 

TKM od začátku není postavený na fungování jednotlivých „kroužků“, ale používáme termín „odborné sekce“ a využíváme jejich propojování, možnost přecházení účastníků mezi nimi, práci v týmech, kooperaci a využívání všech sekcí pro realizaci projektů. Je to stejné jako v běžné praxi, ve které firmy spolupracují, využívají specializované služby a realizují své projekty. To je to, co se snažíme umožňovat účastníkům projektu TKM. Na rozdíl od klasických DDM, jejichž posláním je smysluplné naplňování volného času, což je sice skvělé, ale bez jakékoliv ambice dětem dát nějakou nadstavbu v rámci primárního vzdělávání.

TKM byl 13 let součástí DDM Rozmarýn, nicméně jsme se po nástupu nového ředitele DDM  a jeho nové koncepce činnosti, která je založená na činnosti „kroužků“ se zřetelem na co největší počet účastníků a čistě ekonomických hlediscích, rozhodli projekt oddělit. Koncept TKM zůstává a nabízí účastníkům sekce jako je funkční modelářství, železniční modelářství, šicí dílnu, 3D tisk, CNC technologie, programování, robotiku a další.

Mají děti o technické obory zájem a změnilo se během doby fungování to, co je baví nejvíce?

Děti o technické aktivity zájem mají, což dokumentuje počet účastníků projektu TKM za dobu jeho fungování. Podařilo se nám i zásadně změnit pohled základních škol na polytechniku v regionu a při práci se školními skupinami pak přivádíme do TKM další zájemce. Postupně se zvyšuje zájem o aktivity modelářství, které jsou jakousi syntézou všech technických a polytechnických činností. Děti baví i řemeslné aktivity, práce s materiály a propojení s novými technologiemi, jako je 3D tisk. Programování a robotika je dalším z favoritů zájmu dětí.

Nabízíte i otevřenou dílnu pro veřejnost – využívají tuto možnost i dospělí? Co se k vám nejčastěji chodí naučit, vyrobit?

Zájem o otevřenou dílnu, kterou jsme pojmenovali Sdílna, je u dospělých velký především v rámci řemeslných kurzů Práce se dřevem a Šicí dílna. Trvají 3 měsíce a jsou vždy naplněné. Oblibě se těší také individuální projekty, které řešíme v rámci nepravidelných návštěv Sdílny. Sdílnu dále poskytujeme mladým designérům a začínajícím podnikatelům pro jejich startupové projekty. Další aktivitou jsou pak víkendové akce typu „pojďte si vyrobit“. Tyto workshopy jsou určené pro rodinné týmy jako tematické. Takto jsme vyráběli krmítka, štokrlata, lavičky. Lili jsme pryskyřici a celou řadu dalších drobných řemeslných aktivit. 

Sdílna ITV každoročně organizuje příměstský řemeslný tábor Malý kutil, ze kterého si účastníci odnáší vždy nějaký konkrétní výrobek. Jedním z nich byla třeba designová židle. V rámci spolupráce s organizacemi města Litoměřice každoročně v rámci Vinobraní organizujeme řemeslnou dílnu pro děti. Pracujeme také se seniory v rámci projektu Město přívětivé seniorům ve spolupráci s Knihovnou Karla Hynka Máchy.

Máte zprávy i o dětech, které k vám chodili v prvních letech fungování klubu? Víte např. o tom, jestli někdo z nich zůstal věrný technickým oborům?

S absolventy projektu TKM jsme v kontinuálním kontaktu. Do klubu se vrací a pomáhají v rámci svých možností. Někteří již ukončili studium na vysoké škole a je velice povzbudivé, když přijdou ukázat červený diplom z techniky v Brně. Náš absolvent Jan Čada začínal v roce 2012 a jeho ukončení studia na TUB je pro nás velké povzbuzení pro další práci s talentovanými dětmi. V letošním roce byli dva naši absolventi přijati na Elektrotechnickou fakultu ČVUT a další na VŠCHT ČVUT. 

Řada dětí odchází na gymnázia a střední technické školy, což je pro nás opět velice motivační. Dává nám smysl v podpoře talentovaných dětí dále pokračovat, i přes momentálně složitou situaci po „rozchodu“ s DDM, který se nechová nijak přívětivě. Právě v činnosti TKM se ukazuje ten zásadní rozdíl v chápání zájmového technického vzdělávání. Je velká škoda, že podobných středisek v ČR je jen pár (například Tkáčko Albrechtice) a jejich podpora je velice malá i přes to, že přidaná hodnota podpory talentovaných dětí v technice je vysoká.

Foto: Nadace Lilie a Karla Janečkových

Dnes jste už v důchodu, ale stále jste aktivní v oblasti vzdělávání dětí. Přiblížíte našim čtenářům vaši cestu od truhlářství k pedagogice?

Má cesta k pedagogické opravdu nebyla přímočará. V roce 1968 jsem nedostal doporučení ke studiu na SŠ, ale měl jsem jasno, že chci být truhlář a pracovat se dřevem. Tento obor jsem si vybral i  kvůli mé vášni pro modely letadel. Třídní učitel mě nabádal, ať jdu na průmyslovku. To se povedlo až po vyučení a roce praxe. Po třech letech jsem maturoval, hlásil se na vysokou školu, ale s kádrovým profilem mého otce byl problém a nebyl jsem přijat. Nastoupil jsem do praxe v oblasti výroby nábytku, po roce 1989 jsem začal podnikat a založil velkou nábytkářskou firmu. Po několika letech jsem odešel na volnou nohu a navrhoval interiéry – založil jsem ateliér nábytkového designu, ale o vše jsem přišel kvůli povodni v roce 2002. 

Jak se říká, že vše špatné je k něčemu dobré, tak jsem v roce 2003 dostal nabídku jít učit na odbornou školu, a to svůj obor, truhlářství. Zde jsem si potřeboval doplnit kvalifikaci v pedagogice. Začínal jsem s doplňkovým pedagogickým studiem na UJEP Ústí nad Labem. V roce 2013 jsem ukončil studium na ČVUT Masarykův ústav vyšších studií, Specializace v pedagogice a získal titul Bc. V roce 2022 jsem zakončil studium na Univerzitě Palackého Olomouc, Učitelství techniky pro střední školy a II. stupeň základních škol a Edukace v kultuře a získal titul Mgr. Tím jsem završil nejen formálně kvalifikaci pedagoga, ale především přidal k rozsáhlým praktickým znalostem a zkušenostem i teoretický fundus. Dnes už mám „papír“ na to, že technickému vzdělávání rozumím.

Mohl byste nám říct více o vašem snu – vybudování moderního domu pro polytechniku v Litoměřicích?

Ten sen má již konkrétní podobu ve studii polytechnického centra, o jehož vybudování se snažím několik let. Bohužel sliby, že tento projekt bude podpořen, se ukázaly jako pouhé sliby, ale to neznamená, že projekt není reálný. Momentálně hledáme zdroje na zhotovení projektu pro stavební povolení. Poté budeme hledat zdroje na realizaci. Pokud by se vše povedlo, tak by v Litoměřicích vzniklo moderní centrum pro podporu polytechniky a řemesel.

Myslím, že by si to děti, rodiče a pedagogové v Litoměřicích a okolí zasloužili. Já věřím tomu, že se nám podaří získat donátory a dotace jak pro realizaci projektu, tak pro samotnou stavbu. Také to, že se nám podaří přesvědčit politiky a získat jejich podporu, jak slibovali.

Pokud by se někdo chtěl podílet na vzdělávání dětí v oblasti vědy a techniky, co byste mu doporučil? A jak je možné podpořit přímo vás?

Jsme otevřeni pomoci každému, kdo projeví zájem vznik podobné platformy jako je TKM. Není problém se s námi spojit a vše prokonzultovat. Cesta není jednoduchá, ale je určitě schůdná.

Podpořit projekt TKM je momentálně velice aktuální a rádi přijmeme každou nabídku pomoci. Připravujeme otevření transparentního účtu na podporu talentovaných dětí a projektu TKM. Momentálně je nás možné podpořit přímo darem finančních prostředků po kontaktu na našem webu. Jsme také otevření oboustranně výhodné spolupráci, nabídnout můžeme například výrobu designových reklamních předmětů, organizaci teambuildingů, školení v rámci 3D tisku, řešení obsahu prorodinných firemních dnů a dalších aktivit. 

Jiří Rudolf je zakladatelem Technického klubu mládeže (TKM) v Litoměřicích. Pod jeho vedením prošlo klubem od roku 2012 přes 3 500 dětí i dospělých, kteří se učí nejen tradičním řemeslům, ale také moderním technologiím, jako je CNC obrábění, 3D tisk a robotika. Klade důraz na propojení vědy, techniky a umění. Nepracuje s tradičním konceptem kroužků, ale s odbornými sekcemi, které účastníkům umožňují spolupráci a realizaci praktických projektů. Ve své kariéře prošel cestou od truhlářství přes podnikání až k pedagogice a jeho snem je vybudovat moderní polytechnické centrum v Litoměřicích. 

Související články

Zaručeně zlepší den

Dominanta Barcelony konečně hotova?

První vesmírný hotel se chystá na své otevření

Komplexní služby v kovovýrobě: jak zakázková řešení pomáhají firmám uspět

Víme, které město je nejlepší pro život

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty s Petrem Niklem. Zachytil kouzlo každodennosti

Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty s Petrem Niklem. Zachytil kouzlo každodennosti

Po delší odmlce se vracíme s oblíbenou rubrikou Pozitivní kniha. Tentokrát vám přinášíme tip na…