Jako jeden z prvních Argentinců se nakazil koronavirem. Nyní Marcelo Toledo vytváří výstavu děl z roušek, injekčních stříkaček a dalšího materiálu, který vyprodukovala pandemie. Cílem je přeměnit bolest na krásu, která bude připomínat, co se ve společnosti dělo.
Z povahy věci nepůjde o příliš interaktivní exhibici. Některé exponáty budou uzavřeny do vitrín nebo vakuových obalů. Tvůrčí objekty totiž pocházejí přímo z nemocnic a laboratoří nebo od místních obyvatel. Nechybí mezi nimi rentgenové snímky, lékařské zprávy, dobové výstřižky z novin, lahvičky od vakcín, roušky, kanyly nebo infuze. „Je to poprvé, co dělám výstavu a nemusím si kupovat žádný materiál,“ vtipkoval pro Reuters 45letý šperkař, který loni v březnu skončil v nemocnici s covidovým zápalem plic.
Po uzdravení založil stránku koordinující dárcovství a jeho dílem byla také velká rouška na obelisku v Buenos Aires, kterou replikovaly metropole po celém světě. Na podzim pak exhibicí nabádal lidi k darování krve. Jeho nejnovější projekt Muzeum potom vznikne na otevřeném prostranství v centru hlavního města. Kulturnímu deníku Diario de Cultura Toledo řekl, že jej k dílu inspirovalo přesvědčení, že „umění léčí, přeměňuje, regeneruje a zbavuje zlého, je to dědictví přežití, které zanecháváme na téhle planetě, náš důkaz života.“
Výstavě bude dominovat loď, která proplouvá bouří, symbolizující současnou pandemii, k novému počátku. „Mou myšlenkou je vyzvat společnost, aby se znovu rozhýbala až tohle skončí, něco jako druhý genesis, jako Adam a Eva, jen o dost modernější,“ přibližuje Toledo a doufá, že se jeho koncept povede rozšířit do světa.
Zdroje: Reuters, Diario de Cultura
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Taky přejíždíte po displeji svého chytrého telefonu, kdykoliv máte chvilku času? V tramvaji,…