Jako lidstvo máme stále naději, že se nám podaří hospodařit dostatečně udržitelně na to, abychom zmírnili dopady klimatických změn. Pomáhají v tom zejména velké ryby v podobě obchodních řetězců, které se rozhodnou kráčet udržitelnější cestou. Skvělou zprávou je, že giganti Kaufland a Lidl na konci tohoto února spustí testovací projekt zpětného odběru nápojových PET lahví a plechovek, informoval Lidl a České noviny.
Kaufland i Lidl patří do skupiny Schwarz, která ve svých závazcích v oblasti udržitelnosti vychází z mezinárodní strategie REset Plastic, jejíž vizí je „Méně plastů – uzavřené cykly“. Podle konceptu cirkulární ekonomiky, o které jsme nedávno psali, cílí na snížení množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech, kdy odpad nesmí být vnímán jako odpad, ale jako znovu využitelný materiál. Skupina přislíbila, že do roku 2025 sníží množství plastového odpadu nejméně o 20 procent a všechny produkty vlastních značek bude nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů. Pro dosažení tohoto cíle podniká celou řadu aktivit, přičemž tou nejnovější je podpora zavedení zálohového systému pro PET lahve a plechovky v České republice.
V zemích, kde obchodní řetězce Kaufland a Lidl působí a v nichž byl zálohový systém již zaveden, se výrazně zvýšila míra recyklace PET lahví. Ty lze následně zpracovat na recyklát a využít na výrobu nových plastových lahví. Od ledna 2022 spustilo zálohový systém Slovensko, následovalo Lotyšsko. Funkčním zálohovým systémem na PET lahve a plechovky tak nyní disponuje již celkem dvanáct evropských zemí. Cílem je zavést i v České republice takový systém sběru odpadu, který umožní třídit použité nápojové obaly. Cirkulární přístup, tedy recyklace „z lahve do lahve”, je dle odborných studií momentálně nejšetrnějším způsobem nakládání s nápojovými obaly. „Dobře nastavený zálohový systém je efektivním opatřením proti odhazování odpadků v přírodě a výrazně tak snižuje znečištění životního prostředí. Zavedení systému záloh sníží dle odborných studií dopad nápojových obalů na životní prostředí téměř o 30 procent. Až o 95 procent méně odhozených nápojových obalů v přírodě ukazují po zavedení záloh také zkušenosti ze zahraničí,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler. Obchody chtějí zákazníky motivovat k účasti tím, že ti, kteří službu využijí, získají následně slevové kupony na nákup.
Autorský článek Gabriely Brázdové s použitím informací z Lidl a České noviny
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Jak se z obyčejného člověka stane vlivná osobnost? Steve Jobs motivuje ostatní
Steve Jobs byl jako každý z nás. Člověk z masa a kostí. Co konkrétně jej odlišilo? Díky čemu uspěl?…