Jako lidstvo máme stále naději, že se nám podaří hospodařit dostatečně udržitelně na to, abychom zmírnili dopady klimatických změn. Pomáhají v tom zejména velké ryby v podobě obchodních řetězců, které se rozhodnou kráčet udržitelnější cestou. Skvělou zprávou je, že giganti Kaufland a Lidl na konci tohoto února spustí testovací projekt zpětného odběru nápojových PET lahví a plechovek, informoval Lidl a České noviny.
Kaufland i Lidl patří do skupiny Schwarz, která ve svých závazcích v oblasti udržitelnosti vychází z mezinárodní strategie REset Plastic, jejíž vizí je „Méně plastů – uzavřené cykly“. Podle konceptu cirkulární ekonomiky, o které jsme nedávno psali, cílí na snížení množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech, kdy odpad nesmí být vnímán jako odpad, ale jako znovu využitelný materiál. Skupina přislíbila, že do roku 2025 sníží množství plastového odpadu nejméně o 20 procent a všechny produkty vlastních značek bude nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů. Pro dosažení tohoto cíle podniká celou řadu aktivit, přičemž tou nejnovější je podpora zavedení zálohového systému pro PET lahve a plechovky v České republice.
V zemích, kde obchodní řetězce Kaufland a Lidl působí a v nichž byl zálohový systém již zaveden, se výrazně zvýšila míra recyklace PET lahví. Ty lze následně zpracovat na recyklát a využít na výrobu nových plastových lahví. Od ledna 2022 spustilo zálohový systém Slovensko, následovalo Lotyšsko. Funkčním zálohovým systémem na PET lahve a plechovky tak nyní disponuje již celkem dvanáct evropských zemí. Cílem je zavést i v České republice takový systém sběru odpadu, který umožní třídit použité nápojové obaly. Cirkulární přístup, tedy recyklace „z lahve do lahve”, je dle odborných studií momentálně nejšetrnějším způsobem nakládání s nápojovými obaly. „Dobře nastavený zálohový systém je efektivním opatřením proti odhazování odpadků v přírodě a výrazně tak snižuje znečištění životního prostředí. Zavedení systému záloh sníží dle odborných studií dopad nápojových obalů na životní prostředí téměř o 30 procent. Až o 95 procent méně odhozených nápojových obalů v přírodě ukazují po zavedení záloh také zkušenosti ze zahraničí,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler. Obchody chtějí zákazníky motivovat k účasti tím, že ti, kteří službu využijí, získají následně slevové kupony na nákup.
Autorský článek Gabriely Brázdové s použitím informací z Lidl a České noviny
Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková
Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.
Inspirace z knihovny: Jak znovu nalézt sebe sama? Pohádkový návod přináší kniha Ztracená duše
I dospělí potřebují čas od času pohádky, které je pohladí po srdci. Držitelka Nobelovy ceny za…