Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Příběhy českých firem: Rodinná společnost PETROF si know-how předává z generace na generaci

5 minut radosti
Jednatelka společnosti je součástí rodiny Petrofových. Foto: PETROF

Není tón jako tón. Své o tom ví česká rodinná společnost PETROF, která svým tónem dokázala zaujmout i v zahraničí. Co je pro zvuk nástrojů PETROF typické? Jaký počet jich firma zvládne za rok vyrobit? A kolik rukou se takového klavíru dotkne, než se dostane ke svému majiteli?

„Firma PETROF vznikla v roce 1864 v Hradci Králové na Starém městě, když můj pra-pra dědeček Antonín Petrof postavil svůj první klavír. V roce 1948, kdy byl již PETROF světově uznávanou značkou a piana se prodávala do více než 40 zemí celého světa, byla firma znárodněna a rodina měla zákaz vstupu do továrny celých 50 let. V devadesátých letech můj tatínek prošel procesem privatizace. Výsledek byl, že jsme získali 4 procenta jako rodina a zbylých 96 procent jsme si s velkou půjčkou museli koupit zpět od státu,“ vypráví jednatelka společnosti Zuzana Ceralová Petrofová. Následně tak firma začínala tařka od nuly…

Foto: PETROF

I na toto období vzpomíná expozice v muzeu PETROF otevřeném v roce 2013 v Hradci Králové. Muzeum mapuje historii firmy od založení až po současnost, nechybí zajímavé artefakty, které se vedle firmy vážou i k příběhu rodiny Petrofových. Kromě muzea mohou návštěvníci nahlédnout také do výroby, obojí po předchozím objednání.

A jak taková výroba nástroje značky PETROF vlastně vypadá? „Vyrobit klavír trvá 9 až 12 měsíců, pianino 4 až 6 měsíců, přičemž převažuje ruční práce. Na výrobě se přímo podílí asi 160 lidí z našich 220 zaměstnanců a řada z nich si předává know-how z generace na generaci,“ uvádí Ceralová Petrofová. Ročně společnost v Česku vyrobí do dvou tisíc kusů pianin a klavírů značek PETROF a ANT. PETROF – 10 procent z nich pak zůstává v tuzemsku, ostatní nástroje putují do 65 zemí celého světa.

„Ve světě jsou naše nástroje oblíbeny díky svému charakteristickému kulatému romantickému tónu. Navíc dokážeme vyrobit jakýkoliv design a povrchovou úpravu,“ vysvětluje jednatelka. O zvláštní oblibě svědčí i příběh známého australského pianisty Davida Helfgotta: „Oblíbil si náš klavír značky Monsoon natolik, že na něj každý den chodil hrát do jednoho showroomu v Austrálii. Chtěl ho mít doma, ale nevešel se mu do bytu. Nakonec nechal vybourat příčku mezi místnostmi a klavír tam nastěhoval. Pokud chcete znát celý příběh Davida, pusťte si oscarový film Shine (Záře).“

Foto: PETROF

Krok s dobrou drží společnost i díky sledování aktuálních trendů, které existují i ve světě hudebních nástrojů. „Momentálně se snažíme propojit akustiku s elektronikou, takže jsou teď velmi oblíbené nástroje s adsilentem. Znamená to, že piano může hrát i potichu (pouze do sluchátek). S tímto mechanismem se dá i nahrávat, komponovat, zkrátka všechno, co umožňuje hudební software. Nyní taky běží projekt PETROF Colours, který oslovuje především mladší generaci. Není výjimkou, že vyrábíme nástroj zdoben 24karátovým zlatem, perletí, pracujeme s rozličnými exotickými dřevinami nebo naopak velmi moderními materiály. Tím, že se přímo v naší továrně vyrobí 70 procent z celého piana (piano se skládá ze 7 tisíc součástek), máme procesy a kvalitu pod kontrolou. Nejsme pouhý montážní závod, ale opravdová manufaktura,“ doplňuje Ceralová Petrofová.

V posledních letech na sebe společnost upozornila také tím, že se její pianina podařilo dostat do padesátky českých uměleckých škol, a to díky iniciativě Piana do škol. „Projekt přišel v pravý čas. Byl to nejlepší, co nás v období covidu potkalo. Věděli jsme, že nástroje ve školách jsou povětšinou ve špatném stavu a nejsou prostředky na nákup nových. Spojením s Nadací manželů Komárkových vznikla veřejná sbírka na nákup nových nástrojů. Firma PETROF do ní na začátku vložila 5 kusů pianin a díky dalším štědrým dárcům získalo 56 vybraných škol napříč Českem nové nástroje. Všem srdečně děkuji, ohlasy ze škol jsou úžasné!“ uzavírá jednatelka.

Autorský článek Kristýny Motlové

Související články

Zaručeně zlepší den

Nejlepším řešením bezdomovectví je prevence, ne hroty na lavičkách, říká spoluzakladatelka Architektů bez hranic

Pakt proti dezinformacím generovaným AI má omezit narušování demokratických voleb

Kniha o Harry Potterovi má hodnotu 11 tisíc liber

Živá hudba vyvolává mnohem silnější emoce než ta streamovaná

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jak chytit krtka oslavuje přírodu i život jako takový

Inspirace z knihovny: Jak chytit krtka oslavuje přírodu i život jako takový

Podle názvu byste si ji mohli splést s příručkou pro péči o zahradu. Tato kniha vám ale spíš poradí…