Aktuální omezení přesunula drtivou většinu nákupů do on-line režimu. S tím je ale spojeno velké množství obalů, které hned po rozbalení zásilky končívají v koši. E-shop Econea proto přichází s převratnou novinkou. Ve spolupráci s Frusackem a Liftagem nabízí doručování objednaného zboží ve znovupoužitelných pytlících a bez zbytečných emisí. Nový koncept prozatím testují v Praze.
Ekologický a etický aspekt nakupování je pro společnost Econea zásadní již od jejího založení. I když se při expedování zásilek snaží využívat použité krabice, tvorbě odpadu se zatím nevyhne. „Největší ekologickou stopu v e-shopu tvoří balíky a výplně, ve kterých posíláme zákazníkům objednávky. Od úplného počátku se proto snažíme odpady různými cestami minimalizovat, protože udržitelnost je v samotné esenci našeho podnikání. A tak když za námi Frusack s Liftagem přišli s tím, že bychom mohli po Praze doručovat zcela bezodpadově v opakovaně použitelných obalech, tak nás to naprosto nadchlo. Přijde nám to jako fantastická služba navíc pro uvědomělé zákazníky,“ vysvětluje zakladatel e-shopu Econea Pavel Milan Černý.
A jak spolupráce zdánlivě nesouvisejících firem funguje? Jednoduše. Objednávku z e-shopu zabalí místo papírových krabic s výplní přímo do Frusacku, tedy opakovaně použitelného sáčku z kukuřičného škrobu. Ten pak může zákazník dále využívat – například při nákupu ovoce nebo pečiva. Jednodušší způsob zabalení je možný i díky tomu, že zboží zbytečně necestuje do skladového depa, a tak nemusí být chráněno před poškozením. Rozvoz společností Liftago pak slibuje rychlé a lokální doručení s úsporou času i emisí. „Uvědomili jsme si, že dokážeme převzít zboží, které míří do stejného města, odkud je expedováno. Tohle zboží pak odveze nejbližší kurýr zákazníkům přímo, jednou trasou doručí třeba 15 adres a zboží tak nemusí zbytečně cestovat do dep za městem a zase zpět,“ doplňuje Ondřej Krátký, zakladatel společnosti Liftago.
Nový systém spolupráce nyní testují v Praze. Podle zástupců všech tří firem by ale mohl být aplikovatelný i v ostatních větších městech.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Životy mileniálů nejsou jednoduché. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde především o zábavu…