Designérské studio Novavita založily před rokem architektky Ivana Linderová a Dagmar Zvoníčková Fredholkm. Jejich misí je vracet nový život odpadu, ze kterého vytvářejí neotřelé materiály. Jejich práce zaujala nejen na letošním Designbloku – spolupracují také se světoznámými značkami, jako je Nike, Starbucks nebo COS, píše Forbes.cz.
Spolupráce studia s jednotlivými společnostmi probíhá nejčastěji tak, že používají odpad přímo z provozu firmy. Ten pak v přeměněné podobě vrátí na místo, kde vznikl. Například pro řetězec Starbucks vyrobily obklady z kávové sedliny, pro kosmetickou firmu vytvořily třpytivý beton – vmíchaly do něj staré oční stíny a pudry. Studio Novavita dokazuje, že i materiály vytvořené z něčeho, co mělo skončit jako nepotřebný odpad, mohou vypadat luxusně.
Obě zakladatelky působí dlouhodobě v Londýně. S projektem Novavita se ukázaly na London Design Week, kde je oslovili zástupci módního brandu COS. Mezi dalšími klienty jsou například značka Nike, pro kterou vzorkují materiál z krabicového odpadu, nejmenovaná automobilová firma nebo Národní galerie v Londýně. Zaujaly i známá jména ze světa architektury, jako jsou Foster + Partners, Heatherwick nebo Sheppard Robson.
Linderová a Zvoníčková Fredholkm říkají, že jejich výtvory často vznikají metodou pokus-omyl. Testují, jak které materiály fungují a zjištěné postupy si zapisují jako do kuchařky. Narážejí ale na problém certifikace materiálu z odpadu. Momentálně řeší spolupráci s univerzitou VUT na vývoji a certifikaci materiálů, které by se daly využívat pro fasády. Jakmile potřebné certifikace získají, klientů podle dosavadních nadšených ohlasů z řad architektů nejspíš ještě přibyde.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Jak skutečně prožít život? Podnětná kniha pomůže změnit stereotyp
Den za dnem žijeme své životy, jak jsme zvyklí. Bohužel někdy musí přijít rána osudu, aby nás…