Etické zboží, které podporuje pěstitele v převážně rozvojových zemích, je mezi českými zákazníky stále oblíbenější. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila organizace Fairtrade Česko a Slovensko. Podle ní v průměru vypil loni každý Čech 16 šálků kávy s certifikátem Fairtrade, informoval server iRozhlas.
V loňském roce vzrostly na českém trhu prodeje všech klíčových komodit s etickou certifikací Fairtrade. Ta označuje produkty, za něž pěstitelé dostali odpovídající odměnu a které vznikly bez zapojení dětské práce a ničení životního prostředí. Nejvíce se u nás opět prodávalo fairtradové kakao. Nárůst však zaznamenal i prodej fairtradové kávy (jednalo se o 1 399 tun).
Zatímco před pěti lety vybrala organizace na Fairtrade příplatku zhruba 13,5 milionu korun, loni už to bylo téměř 45 milionů. „Fairtradové proukty už nejsou výrazně dražší než běžně dostupné konvenční produkty. Pomáhá i čím dál tím větší zapojenost a aktivita obchodních partnerů a velkých firem,“ vysvětlil oblibu produktů výkonný ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně. Peníze z fairtradového příplatku můžou pěstitelé v Karibiku, Africe nebo Asii použít třeba k rozvoji svých farem nebo komunity.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Nikdy není pozdě změnit svůj život. Stačí jen Jíst, meditovat, milovat
Co s životem, když se zbortí všechny naše dosavadní jistoty? Utápět se v sebelítosti,…