Podmínky a smlouvy pro provoz vlakových spojů na českých železnicích se od prosince letošního roku mění. Ministerstvo dopravy ČR a kraje republiky daly poprvé větší prostor soukromým dopravcům a zvýšily tak konkurenci jednotlivých podniků. Zástupci krajů umožnili dopravcům soutěžení a vyjednali tak často zlepšení podmínek pro cestující a hustou dopravní síť.
Rostoucí tlak na České dráhy i konkurenční společnosti Arriva, RegioJet nebo Leo Express donutily dopravce investovat miliardy korun do nových souprav a do rekonstrukce těch starých. Například zmíněný Leo Express utratí za pronájmy a nákup strojů přes pět miliard, RegioJet počítá se třemi miliardami a České dráhy investují v příštích pěti letech celých čtyřicet miliard korun. Dopravci se zavázali ke zlepšením smluvně, a tak se mohou v budoucnu cestující těšit nejen na bezplatnou wifi síť, ale i klimatizaci nebo kompletní rekonstrukci interiérů.
Na změnu na českém trhu má vliv především nařízení Evropské unie, kdy od roku 2023 nebude možné rozdělit zakázky bez soutěže a přiřadit je Českým drahám, tak, jako to bylo doposud. Nařízení tak odstartovalo konkurování a České dráhy přišly o téměř deset procent svých regionálních i dálkových spojů. Na některých místech nasadí dopravci modernější spoje již v prosinci tohoto roku. Například Arriva ale své modernější vozy nasadila do provozu na Liberecku už nyní .
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Příběh pro děti, které bojují se strachem
Vánoce se kvapem blíží, a tak přinášíme tip pro Ježíška na bezvadnou knihu, která udělá radost pod…