V Nizozemsku má každý v průměru dvě kola. Daří se tam ale i jejich zlodějům. Lidé tak o své bicykly nejen často přicházejí, ale také nevědomky kupují kradené kusy. A právě proti tomu bojuje start-up BikeFair (Férové kolo), jehož zakladatelem je Čech Jan Pecník.
Když odešel studovat do Holandska, poohlížel se po vhodném dopravním prostředku. Při koupi se setkal s přemrštěnými cenami i snahou prodat zjevně kradené kolo. „Sám jsem jedno zřejmě nevědomky koupil jen pár dní po příjezdu do Holandska. A také jsem o něj po nějaké době přišel – stejně jako o dvě další v rozmezí pár let. A to jsem stále hluboko pod průměrem,“ vypráví Pecník.
Nadšení pro cyklistiku a zkušenosti s prací s daty ho inspirovaly k založení vlastní firmy. „Rozjíždět firmu v zahraničí, tím spíše takto blízkou k národnímu symbolu, není úplně jednoduché. Asi jako by si Holanďan v Česku snažil otevřít pivovar,“ popisuje začátky projektu.
On-line tržiště BikeFair si zakládá na transparentním vztahu se zákazníky i prodejci a ověřování původu kol. „Každý prodávající musí poskytnout číslo rámu kola, to je posléze zkontrolováno skrze policejní databázi a přes mezinárodní registry,“ vysvětluje pro CzechCrunch mladý podnikatel.
Služba nabízí rezervaci kola, které si zákazník prohlédne ještě před dokončením transakce. Jeho peníze tak neskončí u potenciálně nespolehlivého prodejce ani nekupuje zajíce v pytli. K transferu platby dojde až po vyzkoušení a předání kola, které potvrdí zákazník i kupující. Pokud není možné u bicyklu ověřit číslo rámu, hlídá se identita prodávajícího a databáze kradených kol.
Jan Pecník ale nechce skončit jen u spojování zákazníků a prodejců férových kol. Dalšími metami jsou zprostředkování servisu, pojištění nebo navazujících služeb ve spolupráci s místními obchodníky a opraváři. „Naším cílem je poskytnout lidem skrze místní obchodníky snadný přístup ke kolům, informace o jejich údržbě a propojit cyklisty s lokální sítí odborníků. Tím omezíme jakékoliv překážky ve využívání kol. Díky BikeFairu tak lidé přispějí ke sdílené ekonomice, podpoří lokální trh a dají druhou šanci jízdním kolům, která by jinak byla vyřazena,“ dodává Pecník.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Africký příběh holky z Trutnova
Pro Hanu Hindrákovou je Afrika osudná. Řadu let zde působila jako dobrovolník a v africkém…