Vědci z brněnského Vysokého učení technického (VUT) vyvinuli nový tlumič pro vlaky. Umožní zvýšit maximální dovolenou rychlost vlaků a je šetrnější ke kolejím a výhybkám. „Při průjezdu výhybkami či oblouky nízkou rychlostí nebudou tlumiče působit zbytečně velkou silou, čímž se sníží opotřebení vozidla i infrastruktury a tím následné náklady na údržbu,“ vysvětlil Michal Kubík z VUT.
Hlavní výhodou magnetoreologického tlumiče je rychlý náběh tlumicí síly. Tlumič je schopný reagovat za 1,2 až 1,5 milisekundy, což je stokrát rychleji než mrknutí lidského oka. Dosahuje toho především díky speciální kapalině s malými částečkami železa. Když se v tlumiči vytvoří pomocí elektrického proudu magnetické pole, částečky železa se zřetězí tak, že při průtoku kapaliny pístem kladou větší odpor, čímž naroste tlumicí síla.
Podle vědců by se vynález mohl díky své rychlosti využívat také pro takzvanou semiregulaci, kdy by byl připojen k senzorům a řídicí jednotce, která by v reálném čase regulovala tlumicí sílu. Uplatnit by se mohl například na podvozku kolejového vozidla. „Konkrétně pracujeme na tlumiči vrtivých pohybů, který tlumí nežádoucí kmitání podvozku při překročení určité rychlosti. Tento nechtěný pohyb může za určitých podmínek způsobit až vykolejení vlaku a aby se tak nestalo, mají lokomotivy danou maximální povolenou rychlost. Naším cílem je pomocí nových tlumičů rychlost lokomotivy zvýšit,“ dodal Kubík.
Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková
Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.
Inspirace z knihovny: Utopia Avenue přináší příběh fiktivní kapely z 60. let
Jaké bylo mít hudební skupinu v 60. letech minulého století? Celosvětově uznávaný spisovatel David…