Pohyb na čerstvém vzduchu, nezatěžování životního prostředí nebo flexibilita. Jízda na kole má řadu výhod. A na tom sdíleném ještě pár navíc. Není proto divu, že bikesharing využívá čím dál víc Čechů.
„Trend ve využívání našich kol stále stoupá. Zřejmě z velké části proto, že se uživatelé nemusejí starat o technický stav nebo mohou kolo použít pouze z bodu A do bodu B. Čili nemusejí řešit, co s ním bude po zaparkování na ulici,“ uvádí Magda Zicháčková ze společnosti Rekola. Popularita firmy s léty stoupá. Do služby se už zaregistrovalo přes 196 tisíc uživatelů a v loňském roce bylo uskutečněno 762 tisíc jízd, tedy čtyřikrát víc než v roce předchozím.
Oblibu potvrzují i jednotlivá města. V Plzni bikesharing provozuje od roku 2014 společnost Kolem Plzně. Ta v roce 2015 evidovala 4694 výpůjček, loni už to bylo více než 16 tisíc. V Ostravě dvojice místních provozovatelů Nextbike a Rekola zaznamenala za letošní květen nárůst na dvojnásobek oproti stejnému období v loňském roce.
„Chceme, aby se v Plzni jezdilo víc na kole, a k tomu vede přímočará cesta – umisťujeme po městě kola, na kterých může jezdit v podstatě každý, a snad tak ušetříme nějaké zbytečné cesty autem, nabídneme alternativu k hromadné dopravě nebo alespoň zrychlíme a zpříjemníme pár cest pěších,“ vysvětluje motivaci svou a zároveň i řady uživatelů Hynek Horák z Kolem Plzně.
Nárůst bude pravděpodobně pokračovat i nadále. „Mile nás překvapilo, jak se do toho naši uživatelé letos opět opřeli. Už nyní vnímáme, že letošní sezóna bude ještě úspěšnější než ta minulá,“ dodává Zicháčková. Rekola fungují aktuálně v osmi českých městech, v horizontu týdnů přibudou další dvě.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Africký příběh holky z Trutnova
Pro Hanu Hindrákovou je Afrika osudná. Řadu let zde působila jako dobrovolník a v africkém…