Nechat zaměstnance vybrat si práci je populární strategií ke zvýšení jejich spokojenosti. Vyplatí se však i zaměstnavatelům? Studie Kalifornské univerzity v Riverside se na tento fenomén zaměřila a zjistila, že z něj opravdu mohou profitovat všechny strany. Zejména pokud má firma šikovné zaměstnance s úzkou specializací.
Hlavním přínosem tohoto přístupu je vyšší míra motivace pracovníků a lepší informovanost o jejich schopnostech. Vědci se však tentokrát zaměřili na případy, kdy lidé nejsou se svou prací příliš spokojení. „Zjistili jsme, že i když nevezmeme v úvahu motivační a informační přínos, výkon při samovýběru může překonat ten při přidělení práce nadřízeným. Závisí na zaměstnancově specializaci a práci, kterou vykonává,“ objasňuje vedoucí týmu Marlo Raveendan.
Pokud si lidé vybírají práci sami, zpravidla odpovídá jejich dovednostem, ale většinou už nezohledňují schopnosti ostatních členů týmu. Když naopak úkoly zadává vedoucí, dokáže se s různými kompetencemi zaměstnanců vypořádat lépe. Vědci proto uzavírají, že pokud mají lidé široké spektrum dovedností, jejich úkoly jsou vzájemně provázané a vyžadují koordinaci, je lepší, když jim práci zadává šéf. U vysoce specializovaných zaměstnanců s prací nezávislou na ostatních je tomu naopak. Stejně jako u nových členů týmu, kteří se připojí až v průběhu projektu.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Ticho není nepřítel. Jak se z něj těšit, poradí kniha Radost z ticha
Ukrývají se tajemství světa v tichu? Většinu času jsme obklopeni nejrůznějšími zvuky, na které jsme…