V loňském roce kupovali lidé v USA nová auta jako na běžícím pásu

Prodej nových automobilů v USA vykázal v loňském roce vzestup o 5,9 procenta a dosáhl tak nejlepšího výsledku od roku 2006. Celkem se za loňský rok prodalo 16,5 milionů vozů. Potvrdil se tím červencový optimismus tamních analytiků, kteří odhadovali, že na konci roku může počet prodaných automobilů překročit hranici 16 milionů. Mezi automobilky, které mají na výsledku největší podíl, patří General Motors, Chrysler a Toyota. Nárůst prodaných automobilů zaznamenaly i společnosti Ford Motor, Nissan a Honda.

Jako velmi úspěšný mohou rok 2014 označit automobilky General Motors, Chrysler a Toyota. V celoročním srovnání vykázaly všechny zmiňované společnosti oproti předchozímu roku podstatný nárůst. U General Motors činil meziroční nárůst 5,3 procenta, u Toyoty 6 procent a u Chrysleru dokonce úctyhodných 20 procent. Drobně svůj odbyt zvýšila i automobilka Ford Motor, jež vykázala nárůst o 1,2 procenta. Obdobně se dařilo i japonským výrobcům automobilů Nissanu a Hondě.

Za nejpovedenější období pak všechny společnosti shodně označily prosinec. Ten ve statistikách prodaných aut u všech kraloval. Pro General Motors a Chrysler znamenal prosincový výsledek dokonce maximum za posledních sedm, respektive osm let. Na růstu amerického automobilového trhu se výrazným způsobem podílela i cena benzínu, která v průběhu roku klesla zhruba o jednu třetinu. Mezi další faktory, jenž měly na situaci pozitivní vliv, patřily štědré nákupní podmínky a levnější úvěry pro kupující.

V následujícím roce očekávají analytici mírné zvýšení v počtu nových prodaných vozů. Obdobný nárůst jako v předchozím roce se však neočekává. Takové vývoj trhu je vzhledem k růstu mezd a ekonomiky neudržitelný. Vše ovšem nasvědčuje skutečnosti, že americký automobilový trh začíná fungovat obdobně jako před příchodem hospodářské krize a navrací se k plné síle.

 

Oldřich Večeřa

Autor článku