Šetrnější k životnímu prostředí, úspornější a první ve střední Evropě. To je nová lokomotiva na CNG vyrážející z Opavy

Mezi dopravce, kteří se rozhodli využívat stlačený zemní plyn (CNG) jako alternativu běžného paliva, se v letošním roce zařadily i České dráhy (ČD). Lokomotiva jezdící na CNG je výsledkem vzájemné spolupráce ČD, společnosti Vítkovice Doprava a Výzkumného ústavu železničního. Od ledna můžeme soupravu s novou lokomotivou spatřit na trati mezi Opavou a Hlučínem.

Lokomotiva nese označení 714.801 a vznikla přestavbou dieselové lokomotivy řady 714, kterou k tomuto účelu poskytly ČD. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové se jedná o první lokomotivu na CNG, která byla ve střední Evropě uvedena do provozu. Nová lokomotiva se od svých dieselových vrstevnic liší výrazně ekologičtějším a levnějším provozem.

V porovnání se srovnatelnými lokomotivami na naftu jsou náklady na provoz nové 714.801 zhruba o 40 procent nižší. Současně ovzduší neznečišťuje prachovými částicemi a její produkce oxidu dusíku, oxidu uhličitého a oxidu uhelnatého dosahuje oproti dieselovým strojům podstatně nižších hodnot. Na jedno naplnění dokáže souprava urazit až 1500 kilometrů. Maximální dojezd je samozřejmě ovlivňován hmotností nákladu a charakterem trati.

Z nádraží Opava východ, jež se stalo její domovskou stanicí, bude lokomotiva vyrážet třikrát denně. Na cestě do Hlučína jí budou dělat společnost zpravidla čtyři osobní vagony. Příležitostně bude využívána také pro posun na vlečce v Opavě. V blízkosti nádraží Opava východ má v dohledné době vyrůst nová plnící stanice CNG. Očekává se, že bude sloužit pro lokomotivy, autobusy příměstského dopravce i běžné motoristy s auty poháněné CNG.

 

FOTO: Alexandr Satinský, MAFRA

 

Oldřich Večeřa 

Autor článku

Michaela Hýžová