Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Sdílení aut prospívá českým městům

Automobily, přeplněné ulice, smog a hluk. Realita dnešních měst, která zcela jistě trápí nejednoho z nás. Jak to změnit? Jednoduché to rozhodně není. Zastánci carsharingu ovšem věří, že mají recept jak počet automobilů ve městě alespoň částečně regulovat a vrátit městský prostor zpět lidem.

Carsharing, nebo-li sdílení automobilu více řidiči, se velmi rychle prosazuje jak v zahraničních, tak v českých městech. Nejdále je v tomto ohledu Švýcarsko, ale nezahálejí ani další země. Prvním českým počinem je Autonapůl nabízející své služby hned v několika velkých městech, mezi nimiž nechybí například Praha, Brno nebo Plzeň. Vzniklo již v roce 2003 jako spolupráce několika rodin a postupně se rozrostlo do dnešní podoby. Společností, které na carsharingu staví svůj podnikatelský záměr, ale i nadále přibývá. Například v Brně se rozjíždí zcela nový projekt společnosti Emuj, která využívá výhradně tiché a ekologické elektromobily.

Carsharing si získává řadu příznivců a důvodů je hned několik. Vedle pohodlí a úbytku starostí oceňují přínos pro své okolí. “Je to pro mne otázka svobody,” vysvětluje nám Petr, člen jednoho z carsharingů. „Nemusím se starat o auto, opravovat jej, platit nemalé poplatky, a navíc to považuji za ekonomicky i ekologicky prospěšnější”. Právě ekologický přínos carsharingu je častým argumentem pro jeho větší podporu. A to i ze strany samotných měst. Kombinovat lze s dalšími způsoby přepravy. Nejde přitom jen o klasickou městskou hromadnou dopravu. Podobně jako carsharing totiž funguje bikesharing, tedy sdílení kol a elektrokol. A i tuto službu již v některých českých městech můžete najít.

Přesto, že carsharing je u nás stále málo známým pojmem, sama myšlenka rozhodně nová není. Poprvé se objevila již na počátku sedmdesátých let minulého století v nizozemském Amsterodamu díky službě Witkar. Na svou dobu velmi pokrokový projekt využívající malá bílá, a poněkud zvláštně vyhlížející elektrická vozítka si získal velkou popularitu. Zapojilo se do něj na čtyři tisíce registrovaných členů a k dispozici měli 35 vozidel s 20 stanicemi. Cílem však bylo nabídnout jeden tisíc vozidel a 150 stanic. Vzhledem k nedostatečné vládní podpoře k tomu nikdy nedošlo. Moderní carsharingový projekt v dnešním pojetí ovšem vznikl o několik let později, konkrétně v roce 1987 ve Švýcarsku. Následující rok se obdobným počinem prezentovalo také Německo. Prvním úspěšným systémem sdílení automobilů v USA se stal CarSharing-PDX v Portlandu ve státě Oregon. Fungovat začal v roce 1998.

Autor: Kamil Červinka

Související články

Zaručeně zlepší den

Naděje pro pacienty se závažným průběhem covidu. Vědci zjistili, které léky napomáhají zotavení

Svět už nikdy nebude stejný. Čeští vědci objevili nová vesmírná tělesa

Zatočí s plevelem i cenou biozeleniny. V Opavě vznikl stroj, který slibuje revoluci v zemědělství

Dobrá zpráva pro ty, kteří prodělali koronavirus. Podle vědců získávají na několik měsíců imunitu

Inspirativní rozhovor

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Přečtěte si rozhovor s Danou Škorpilovou, která po padesátce skončila kariéru manažerky a začala pomáhat ostatním jako osobní trenérka a výživová poradkyně.