Letošní září zahájil Státní zdravotní ústav novou studii, která má objektivně posoudit, zda školní obědy odpovídají předpisům a jsou v souladu s výživovými požadavky. Výzkumníci otestují obědy asi pro 900 tisíc žáků a zaměří se například na obsah vápníků či železa v jídlech, na obsah tuku v pokrmech a na výskyt soli.
Nová studie se zaměří na obědy pro děti z prvního stupně základních škol a testovat je bude po celý školní rok. Specializovaní pracovníci Krajských hygienických stanic budou pravidelně zajišťovat odběry jídel a testovat je chemickou analýzou. „Při chemické analýze vzorků budeme využívat nejmodernější metody. Zaměříme se na přiměřený obsah vápníku, železa, draslíku, hořčíku a sodíku.Dále budeme zkoumat obsah tuku a škodlivých transmastných kyselin,“ uvedl pro ČTK vedoucí Centra zdraví, výživy a potravin SZÚ Jiří Ruprich.
Výzkumníci vybrali do testování základní školy náhodně, přičemž každý kraj má své zastoupení. Výsledky studie by měly odpovědět na čtyři základní otázky: zda obědy školního stravování svým složením odpovídají očekávanému podílu 35 procent z denní výživové dávky, jak se jednotlivé části oběda podílejí na přívodu živin, zda existuje závislost mezi počtem porcí oběda vařených školní jídelnou a nutričním složením obědů a nakonec, zda ovlivňuje používání instantních směsí obsah sodíku v polévkách či hlavních chodech.
Podle Státního zdravotnického ústavu je nutné školní obědy zkoumat, jelikož je školní stravování důležitou součástí veřejné péče o děti a mládež. Významným způsobem ovlivňuje stravovací návyky a navíc do určité míry kompenzuje nedostatky domácího stravování. Zda školní stravování českých základních škol splňuje požadavky, bude zveřejněno do konce roku 2016.
Přečtěte si rozhovor s Danou Škorpilovou, která po padesátce skončila kariéru manažerky a začala pomáhat ostatním jako osobní trenérka a výživová poradkyně.