Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Méně ruchu v safari a čistější vzduch ve městech. Keňa dává zelenou elektromobilům

3 minuty radosti
Foto: Opibus

Že je elektřina levnější a ekologičtější variantou pohonu, není tajemstvím ani v Keni. Firma Opibus proto v této rychle se rozvíjející zemi subsaharské Afriky přestavuje vozidla se spalovacími motory na elektromobily. Projekt, který začal s terénními vozidly na safari, se nyní rozrůstá směrem k udržitelné hromadné dopravě.

Vzhledem k náročnosti keňského terénu je vůz s vysokou nápravou takřka nutností. Jeho spotřeba a ekologické parametry však řidiče nepotěší, obzvlášť v případě letitých aut z dovozu se zastaralými technologiemi. Elektrifikace ojetých vozidel jim prodlužuje život, zlevňuje jejich provoz a činí je šetrnějšími k přírodě i ovzduší. Pro vyjížďky na safari je výhodou také snížený hluk vozidla. Za projektem zaměřeným na dostupnou elektrickou dopravu stojí studenti z univerzity ve švédském Linköpingu. Jejich vizí je přinést elektromobilitu do celé Afriky a s ní nové pracovní pozice a technologie.

Projekt přináší šetrnější přístup k životnímu prostředí i nová pracovní místa. Foto: Opibus

Klíčovým produktem firmy Opibus je modulární systém přestavby vozidel – od aut a dodávek až po autobusy a malá nákladní vozidla, která jsou největšími producenty emisí oxidu uhličitého. Modularita spočívá v tom, že jsou technologie vyráběny standardizovaně v jednotkách, které se na sebe podle typu vozidla napojí bez nutnosti další úpravy. Firma se v tomto roce zaměří také na elektrifikaci motorek, které místní používají jako taxi. „Velkou věcí jsou nízké provozní náklady elektromobility. Původní investici vykompenzujete časem díky nízkým provozním nákladům a můžete k ní taxikáře motivovat zvýšenými výdělky,“ vysvětluje vedoucí strategie a marketingu v Opibusu Albin Wilson pro web Innovation Origins.

Elektrifikace městské hromadné dopravy je pak možným řešením znečištění ve městech. V případě linkových autobusů navíc jejich stálá trasa usnadňuje výběr míst, kam umístit nabíjecí stanice. „Autobusy mají odhadovanou kapacitu baterie 121 kilowattů za hodinu, což je až 120 kilometrů. Rychlonabíjecí technologie zajistí, že se budou v dopravní špičce moci rychle vrátit na silnici,“ doplňuje Wilson.

Související články

Zaručeně zlepší den

Google snímá z vesmíru úniky ropy a zemního plynu

Nový test dokáže odhalit rakovinu prsu za pět sekund pomocí slin

Nejlepším řešením bezdomovectví je prevence, ne hroty na lavičkách, říká spoluzakladatelka Architektů bez hranic

Pakt proti dezinformacím generovaným AI má omezit narušování demokratických voleb

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Horolezec tělem i duší. Marek Holeček jde ve své nové knize až na dřeň

Inspirace z knihovny: Horolezec tělem i duší. Marek Holeček jde ve své nové knize až na dřeň

Jeden z nejlepších horolezců současnosti Marek Holeček je charakteristický svým živelným projevem,…