Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Méně ruchu v safari a čistější vzduch ve městech. Keňa dává zelenou elektromobilům

3 minuty radosti
Foto: Opibus

Že je elektřina levnější a ekologičtější variantou pohonu, není tajemstvím ani v Keni. Firma Opibus proto v této rychle se rozvíjející zemi subsaharské Afriky přestavuje vozidla se spalovacími motory na elektromobily. Projekt, který začal s terénními vozidly na safari, se nyní rozrůstá směrem k udržitelné hromadné dopravě.

Vzhledem k náročnosti keňského terénu je vůz s vysokou nápravou takřka nutností. Jeho spotřeba a ekologické parametry však řidiče nepotěší, obzvlášť v případě letitých aut z dovozu se zastaralými technologiemi. Elektrifikace ojetých vozidel jim prodlužuje život, zlevňuje jejich provoz a činí je šetrnějšími k přírodě i ovzduší. Pro vyjížďky na safari je výhodou také snížený hluk vozidla. Za projektem zaměřeným na dostupnou elektrickou dopravu stojí studenti z univerzity ve švédském Linköpingu. Jejich vizí je přinést elektromobilitu do celé Afriky a s ní nové pracovní pozice a technologie.

Projekt přináší šetrnější přístup k životnímu prostředí i nová pracovní místa. Foto: Opibus

Klíčovým produktem firmy Opibus je modulární systém přestavby vozidel – od aut a dodávek až po autobusy a malá nákladní vozidla, která jsou největšími producenty emisí oxidu uhličitého. Modularita spočívá v tom, že jsou technologie vyráběny standardizovaně v jednotkách, které se na sebe podle typu vozidla napojí bez nutnosti další úpravy. Firma se v tomto roce zaměří také na elektrifikaci motorek, které místní používají jako taxi. „Velkou věcí jsou nízké provozní náklady elektromobility. Původní investici vykompenzujete časem díky nízkým provozním nákladům a můžete k ní taxikáře motivovat zvýšenými výdělky,“ vysvětluje vedoucí strategie a marketingu v Opibusu Albin Wilson pro web Innovation Origins.

Elektrifikace městské hromadné dopravy je pak možným řešením znečištění ve městech. V případě linkových autobusů navíc jejich stálá trasa usnadňuje výběr míst, kam umístit nabíjecí stanice. „Autobusy mají odhadovanou kapacitu baterie 121 kilowattů za hodinu, což je až 120 kilometrů. Rychlonabíjecí technologie zajistí, že se budou v dopravní špičce moci rychle vrátit na silnici,“ doplňuje Wilson.

Související články

Zaručeně zlepší den

Promluvila jsem o něčem, o čem mnoho žen mlčí, říká autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová

Přemíra plastů nám už nebude ležet v žaludku. Nový způsob, jak se jich zbavit, vás překvapí

VIDEO: Voda dělá radost nejen dětem. Slůně dovádějící ve sprše vám zpříjemní víkend

Češka získala ocenění od britského premiéra. Na stoleté plachetnici sbírá plasty z oceánu

Inspirativní rozhovor

Promluvila jsem o něčem, o čem mnoho žen mlčí, říká autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová

Promluvila jsem o něčem, o čem mnoho žen mlčí, říká autorka podcastu Sádlo Ridina Ahmedová

Přečtěte si rozhovor s umělkyní, která se nebojí mluvit o přijetí vlastního těla.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte

Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte

Už druhé prázdniny po sobě bude velká část Čechů trávit dovolenou v tuzemsku. Letos na jaře vyšla…