Žádné triko není tak obnošené, aby se nedalo zrecyklovat. Prodejna firmy H&M ve švédském Stockholmu proces recyklace poprvé zpřístupnila veřejnosti. Takzvané cirkulární oděvnictví je totiž podle filozofie firmy zásadním krokem v boji proti klimatické změně.
Díky novému recyklačnímu systému Looop může firma H&M oblečení recyklovat přímo v prodejnách. Looop starou látku vyčistí, rozloží na jednotlivá vlákna a z těch poté upřede přízi na šití nových kusů oblečení. Systém nevyužívá vodu ani chemikálie a celý proces je tak mnohem ekologičtější než výroba zcela nových materiálů. Ambicí H&M je stát se do roku 2030 plně cirkulární. Velká část práce ale závisí na samotných zákaznících.
„Zahrnout do procesu inovace technologií zákazníky je klíčem k dosažení opravdové změny,“ uvedl v tiskové zprávě vedoucí oddělení udržitelnosti v H&M Pascal Brun. Pro fungování cirkularity je zásadní, aby lidé oblečení nevyhazovali, ale vraceli k recyklaci. Program na výběr obnošeného oblečení spustilo H&M už v roce 2013, za tašku obnošených oděvů všech značek a materiálů poskytuje slevové vouchery na další nákup.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Staňte se mistrem tvůrčího psaní díky Kreativnímu zápisníku
Potřebujete rozvinout svou kreativitu a baví vás hrát si se slovy? Pak je Kreativní zápisník od…