Zkrácení pracovního týdne by uvítaly dvě třetiny českých zaměstnanců i vedoucích firem. Vyplývá to z průzkumu agentury Moore Czech Republic. Návrh na čtyřdenní pracovní týden se u nás objevil i v poslanecké sněmovně, zatím se ale k jeho realizaci mají spíš jednotlivé menší firmy.
V minulosti si zkrácený týden vyzkoušely firmy jako Sherpas, Cognito nebo Citfin. Zatímco někteří podnikatelé byli s novinkou spokojení, jiní si nejsou jisti, zda mohou práci za pouhé čtyři dny odvést v dostatečné kvalitě. Z dosavadních zkušebních provozů v režimu zkráceného týdne tedy vyplývá, že 4 dny práce za plný plat jsou efektivní jen pro některé druhy firem.
Jednou z nich je například kreativní agentura B&T, ve které během prvního roku po zavedení změny vzrostla produktivita práce o 60 %. Náklady na provoz firmy naopak klesly o celých 14 %. Zkrácení pracovní doby se promítlo také do spokojenosti zaměstnanců, v novém režimu se cítilo lépe 90 % z nich. Příčinou dobrých výsledků je podle majitelů firmy čas navíc, který mohou zaměstnanci trávit s rodinou či přáteli. Osobní pohledávky či návštěvy lékaře si navíc lidé mohou vyřizovat mimo pracovní dobu.
„Motivace zavést čtyřdenní pracovní týden měla byznysovou i lidskou rovinu. Věřili jsme, že když budeme mít víc času na sebe a na své blízké, budeme daleko odpočinutější a šťastnější. A tedy i produktivnější. A přesně v tu chvíli to dává smysl i z pohledu byznysu – stejný tým odvede v kratším čase daleko kvalitnější práci. Nemluvě o tom, že tím zároveň přilákáte ty nejlepší lidi na trhu práce,” uvedl zakladatel B&T Jan Jelínek.
Zdroj: Feedit, Moore Czech Republic
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Horolezec tělem i duší. Marek Holeček jde ve své nové knize až na dřeň
Jeden z nejlepších horolezců současnosti Marek Holeček je charakteristický svým živelným projevem,…