Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Udělejte na klienta dojem na první dobrou – jak se připravit na obchodní schůzku 

Pexels.com

Stojíte na prahu velké příležitosti. Před vámi je obchodní schůzka, která může otevřít dveře k novým ziskům, zkušenostem a zajímavým projektům. Co teď? Jak se připravit a udělat maximum pro to, abyste ji získali? 

1. Vypracujte si domácí úkol 

Ve škole jste na ně možná kašlali, ale pro úspěšné obchodní jednání je alespoň malá příprava naprosto nezbytná. I když jste v časovém presu a máte jednu schůzku za druhou, dejte si vždy alespoň 10 minut na přípravu (když je prostor, tak i víc).  

Připomeňte si, jak probíhala dosavadní komunikace s klientem – klidně nakoukněte do CRM softwaru pro přesné znění. Zrekapitulujte si hlavní služby a produkty klienta a jak mu s nimi můžete pomoct. Zkuste si najít články o klientovi a zapamatujte si na čem zrovna pracuje nebo nějakou zajímavost, která v nich zazněla – pomůže vám to lépe mu porozumět a navíc zapůsobíte, když takovou informaci mezi řečí nadhodíte či o ni projevíte zájem. Připravte si konkrétní číselné údaje – o klientovi (existují analytické nástroje, které na to můžete využít) i o svém produktu, abyste byli při jednání co nejnázornější. 

Pomůže vám i zapojit empatii a co nejvíce se vcítit do role klienta, se kterým budete jednat. Kdo je, jaké má potřeby, jakou pomoc hledá, jaké argumenty na něj asi zabírají a tak dále.  

2. Stanovte si cíle 

Abyste měli jasno v tom, kam schůzku směřovat, a neodcházeli z ní zbytečně zklamaní. Předem si ujasněte minimální (co alespoň) a maximální (co ideálně) cíle pro tuto obchodní schůzku. Lépe tak budete posouvat vzájemný dialog a následně snáze zhodnotíte svůj vlastní výkon.  

3. Připravte si materiály 

Nemusí to být hned prezentace v PowerPointu, ale nějaké číselné údaje, grafy, fotky produktů nebo poznatky ohledně konkurence si určitě nachystejte. I kdybyste měli skvělou paměť a dokázali na klienta všechno sázet z hlavy, když máte něco černé na bílém (a ještě v hezké tabulce nebo grafu) působí to důvěryhodněji.  

Nebojte se napsat si i stručně body, které chcete s klientem projednat, a při obchodním jednání se jich držte. Lepší než na něco zapomenout, zmateně skákat od jednoho k druhému, nebo dokonce mlčet. 

Zdroj: Freepik.com

4. Sjednejte dostatek času 

Dopředu si také stanovte, jak dlouho může obchodní schůzka trvat, abyste stihli i své následující aktivity. Čas jsou peníze, takže si její délku pravděpodobně dopředu domluvíte, ale znáte to, někdy se věci nevyvíjejí podle představ. Proto doporučujeme vždycky počítat i s časovou rezervou a schůzku si domluvit dostatečně dlouhou. Když skončíte o něco dříve, nic se neděje a alespoň nebudete muset nervózně kontrolovat hodinky každých pár minut. 

5. Jak vést obchodní jednání? 

Snažte se najít způsob komunikace, který vás zákazníkovi co nejvíce přiblíží. Navnímejte maximum z jeho osobnosti a podle toho odhadněte, jaké jednání mu bude příjemné. Mluvte, ale i poslouchejte. Na schůzce nejste od toho, abyste na klienta vychrlili tunu informací, ale abyste navázali dialog

Zkoušejte klienta rozpovídat pomocí dobře zvolených otázek, pomocí kterých ideálně sám dojde k tomu, že by se mu vaše řešení vlastně hodilo. A buďte připravení pohotově odpovědět na všechno, co by klienta asi mohlo zajímat. (Čím zkušenější budete, tím to půjde snáze.) Klidně se dopředu poraďte s kolegy, jaké dotazy by asi mohly padnout, a připravte se na ně. 

Jakmile klient projeví zájem, ujasněte si spolu maximum možných informací, aby byla jistota, že jste se dobře pochopili a že obě strany mají realistickou představu o možném průběhu spolupráce. 

Tip: Určitě můžete být i trochu osobnější a zeptat se, jak se klientovi daří nebo kam se chystá na dovolenou, ale nebuďte zase až příliš familiární – nejste kamarádi. 

6. Mezinárodní obchodní jednání 

Má kromě toho, co tu zaznělo, i pár dalších specifik. Především je důležité myslet na to, že různé kultury mají různé obchodní etikety, zvyky a očekávání. Co je v jedné zemi považované za zdvořilé, může být v jiné nevhodné. Zjistěte si proto dopředu maximum o tom, jak se chovat ve vaší konkrétní situaci. Měl by tomu odpovídat i způsob vyjadřování. V některých kulturách je přímá komunikace ceněná, zatímco v jiných se dává přednost odtažitějšímu a zdvořilému způsobu vyjadřování. 

Mezinárodní obchodní jednání obvykle probíhá v angličtině, ale raději si dopředu ujasněte, v jakém jazyce budete jednat, a nabídněte i zajištění tlumočníka (ne každý mluví plynuje nebo se cítí při komunikaci v jiném jazyce pohodlně).  

Plánování schůzek a hovorů řiďte tak, aby vyhovovaly všem stranám v různých časových pásmech, tím ukážete respekt a profesionalitu. 

Dopředu se také připravte na to, že domluvení obchodu či spolupráce může trvat o dost déle než ty, které sjednáváte na domácím hřišti.  

Shrnutí 

Pamatujte, že klíčem k úspěšnému obchodnímu jednání je příprava, empatie a schopnost přizpůsobit se situaci. A když to zrovna nedopadne, nevěšte hlavu, každé jednání je pro vás skvělou příležitostí k učení a růstu. Zároveň se ale vždy snažte zjistit maximum informací a připravit strategii, která vám pomůže vybudovat trvalé obchodní vztahy.  

Zaručeně zlepší den

Dýchání konečníkem patří mezi nejpodivnější vědecké objevy

Medvídek Paddington dostal oficiální britský cestovní pas

Mužské mozky se večer zmenšují a přes noc resetují

Účast na miss v 81 letech. Jihokorejská modelka překvapila

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Co by můj syn měl vědět o světě? Kniha oblíbeného autora neporadí, ale pobaví

Inspirace z knihovny: Co by můj syn měl vědět o světě? Kniha oblíbeného autora neporadí, ale pobaví

Jak funguje svět? Na co si v něm dát pozor? Co v životě hledat a před čím se naopak skrýt…