Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Reklamní předměty nemusí být z plastu a dovezené z Číny, říká zakladatelka firmy Forewear

Zdroj fotografií: archiv Forewear

Na začátku byly haldy nevyužitého oblečení, které Markéta Borecká vyměňovala s kamarádkami. Akce pro pár známých se postupně přeměnila na projekt Výměna oblečení, ze kterého následně Borecká založila firmu Forewear. Už sedm let vyrábí udržitelné propagační předměty z nevyužitého textilu, které jsou šité v chráněné dílně. Do dnešní doby bylo díky projektu sesbíráno a dále využito přes třicet tisíc kilogramů vyřazených oděvů.

Co bylo prvním impulsem při založení projektu? Snaha zužitkovat nevyužívané staré oblečení, nebo vytvořit ekologické a zároveň originální výrobky?

Prvotním záměrem bylo využít už nepotřebné oblečení a zkusit z něho vyrobit něco praktického a pěkného. To je ovšem příliš velké a složité téma, ke kterému v současnosti vznikají odborné pracovní skupiny. My jsme si ve všem následně našli svou cestu využíváním druhotně zpracované textilie z textilní továrny, ze které vznikají naše výrobky. A pro ty jsou velmi podstatnými kritérii právě originalita, vkusnost, barevnost, praktičnost, dlouhodobost a také způsob vzniku v chráněné dílně.

Jak těžké je tato kritéria, tedy především příjemný vzhled a ekologičnost produktu, skloubit?

Recyklovaný materiál, se kterým pracujeme, je dost netradiční a není vždy úplně stejný. Občas řešíme jeho nestálost a různou tloušťku, nesourodě barevná vlákénka, která se přimotají do role, žmolky. Dává to našim výrobkům jakýsi punc a vždy na tato specifika materiálu klienta dopředu upozorňujeme. Bereme to tak, že pracujeme s recyklátem, a tak výsledek za nás hodnotím jako skvělý a máme na něj taktéž moc dobrou odezvu.

Odkud staré oblečení sháníte?

V porovnání s minulostí se doba proměnila a musíme brát v potaz, že oblečení, které chtějí lidé dát dál, je nadbytek. Stále ho příležitostně sbíráme na firemních sbírkách oblečení a následně věnujeme charitativním second handům. Je-li některá várka vhodná k recyklaci, předáme ji továrně na textil, která jej zařadí do svého procesu. Náš materiál si bereme právě odsud, pracujeme se světlou nebo tmavou recyklovanou polyesterovou textilií.

Proč jste se rozhodli spolupracovat s chráněnou dílnou a nechat produkty šít právě tam?

Když už mají naše výrobky někde vznikat, mým přáním je, abychom jejich prostřednictvím dali práci těm, kteří by ji jinak hůř sháněli. Spolupráce s chráněnou dílnou má proto velký smysl. Jen je potřeba vše dobře nastavit – například si dávat dostatečný čas na výrobu a dodání klientovi. Nebo počítat s tím, že někdy ne všichni přijdou do práce, a kontrolovat kvalitu.

Největší zájem je o zápisníky a organizéry

Forewear jste založila v roce 2013. Jaké byly začátky podnikání?

Začátky nebyly jednoduché. Měli jsme v ruce první prototypy výrobků z recyklované netkané textilie a hledali jsme firmy, které by si od nás objednaly více kusů s potiskem na míru. Tehdy jsme získali první zakázky od PwC a T-Mobile, pro které vznikly sady obrandovaných zápisníků jako dárky pro zaměstnance a firemní partnery. Hodně jsme také spolupořádali firemní sbírky oblečení nebo akce pro veřejnost.

Proč se specializujete na výrobu firemních dárků?

Ukazujeme, že propagační a reklamní předměty nemusí být z plastu s nevkusným velkým logem a dovezené z Číny. Ale že mohou být praktické, designové, vyrobené z recyklovaných materiálů, a navíc v chráněné dílně. Jsme rádi, když každé firmě vyrobíme limitovanou designovou edici, kterou ve stejném barevném provedení nemá nikdo jiný. Nově se chceme pokusit nahradit papír a plast druhotnou surovinou. Textilií, která je recyklovaná a dále recyklovatelná a přetvořená v nový praktický výrobek s několikaletou životností a následným zpracováním podle principů cirkulární ekonomiky.

Pro každou zakázku vymýšlíte originální design. Podle čeho se při jeho vymýšlení řídíte?

Chceme podporovat směr chytrých marketingových předmětů, kdy vkusně pracujeme s firemními barvami a logem, aby nebylo na první pohled patrné, že se jedná o propagační předmět nebo firemní dárek, a aby výrobek lidé rádi používali a nebylo jim hloupé ho třeba i darovat. Proces vzniku designu je někdy rychlý, jindy velmi pracný. Záleží na konkrétním provedení. Pracujeme například s lístečky a kvítky nasbíranými v přírodě, které nafotíme a přebarvujeme, s autorskou perokresbou, s piktogramy nebo ručně překreslujeme mapu Prahy. Celkově proces od prvotního navázání firemní spolupráce, myšlenky na potisk, přes odsouhlasení vizualizací, objednání materiálu, ušití a dodání, trvá většinou dva až tři měsíce.

Máte za sebou už více než šedesát zakázek. Je nějaká, která vám utkvěla v paměti?

Mám moc ráda dlouhodobé spolupráce, například se společností Tchibo Česká republika. Pořádáme zde sbírky oblečení už pět let po sobě, naposledy během Giving Tuesday 2019. Za několik let v Tchibu jsme nasbírali asi 530 kilogramů oblečení a textilu pro obchůdek Koloběh, kde si vytřídili využitelné kousky. To, co si v Koloběhu nenechají, je předáváno dalším organizacím a azylovým domům, a zbytek je zařazen do recyklačního procesu.

Motivovat lidi, aby dárkové obaly posílali dál

Vyrábíte obaly na knihy, organizéry, zápisníky či svačinové tašky. O jaké produkty mají firmy největší zájem?

Firmám některé naše produkty doporučuji a některé jim i vymlouvám. Vždy se dopředu ptám, kdo bude obdarován, ke komu se výrobky ve finále dostanou. Například zda bude převaha žen či mužů, a v tom duchu pak vzniká i design výrobku. Typově je stále největší zájem o zápisníky v barevném potištěném textilním obalu s vyměnitelným vnitřním recyklovaným blokem. Dále pak o organizéry zvětšené na velikost obalu na tablet, o ploché tašky na dokumenty s uchem a o svačinové tašky v jednoduchém tmavém designu.

Nově máte v nabídce také putovní Happy tašky nejen na víno. Jak nápad vznikl?

Říkáme si, že každý dospělý člověk v této republice řeší, v čem daruje svůj dárek. Rádi bychom vyráběli udržitelné dárkové tašky, které se neponičí a nezmuchlají jako ty papírové. Chceme motivovat obdarované k tomu, aby tašku neuložili do šuplíku nebo nevyhodili, ale aby ji poslali dál, a ona mohla co nejdéle sloužit.

Tašky na sobě mají QR kódy. K čemu slouží?

Recyklované Happy tašky mají QR kód směřující na landing page, která obsahuje instrukce pro obdarované. Dozvědí se například, jak podpořit další předání tašky, aby bylo možné sledovat její putování a spoluvytvářet její „rodokmen“. Prakticky to funguje tak, že na stránce je formulář, do kterého obdarovaní zapíšou číslo uvedené uvnitř tašky, své jméno a třeba i osobní vzkaz. Mohou nahrát i fotografii své Happy tašky s nějakým dobrým obsahem, který v ní dostali, nebo chtějí darovat. Pod každým číslem tak bude možné vysledovat příběh a putovní dráhu konkrétní tašky.

Související články

Byznys

Adidas bude od roku 2024 používat jen recyklované plasty

Inspirace

Českem se valí eko vlna. Kavárny spouští systém zálohovaných kelímků

Byznys

Nápadem roku 2017 je slovenský dron určený k hraní her

Inspirace

Ke kampani Dost bylo plastu se přidalo dalších pět firem

Zaručeně zlepší den

V životě mám jiné priority než hezkou postavu, říká Kristýna Dolejšová z blogu Za normální holky

Postavte přístřešek pro sýkorky. Přinášíme tipy, jak správně vyrobit ptačí budku

Revoluční objev. Samozavlažovací půda může změnit zemědělství

Čeští vědci vyvinuli revoluční UV roušku. Ochrání ostatní i majitele

Inspirativní rozhovor

Vím, že nepřestanu pomáhat druhým, říká Silvie Dymáková, která vrací samoživitelkám energii do života

Vím, že nepřestanu pomáhat druhým, říká Silvie Dymáková, která vrací samoživitelkám energii do života

Přečtěte si rozhovor s novinářkou, dokumentaristkou a matkou v jedné osobě, Silvou Dymákovou.