Může to znít jako scéna ze sci-fi filmu, ale v japonském městě se bude již tento rok na jaře jednat o realitu. Obec Eiheidži v prefektuře Fukui, která je známá starobylým zenovým buddhistickým chrámem, bude prvním místem v zemi, kde budou povoleny jízdy novým typem autonomního samořízeného vozidla, informoval server iRozhlas.
Samořídící vozy se dělí do pěti úrovní, podle toho, jak se zvyšují jejich autonomní schopnosti. Od března 2021 využívá Eiheidži ve veřejné dopravě vozy úrovně tři. V tom se chystá změna. Ve městě by měla v dubnu začít jezdit vozidla s autonomním řízením čtvrté úrovně, která nevyžadují přítomnost řidiče ve voze. Jedná se o milník, je to totiž poprvé, kdy úřady v Japonsku daly zelenou takovému projektu.
V současnosti jezdí ve městě v rámci veřejné dopravy na trase dlouhé šest kilometrů vedoucí k bráně chrámu tři autonomní vozy úrovně tři, které přepravují cestující po silnici pomocí elektromagnetických indukčních vodičů. Jejich rychlost je 12 kilometrů v hodině. Vozidla jsou vybavena kamerami a senzory využívajícími umělou inteligenci. Jsou schopna rozpoznat okolí, pokud se jim do cesty postaví osoba nebo objekt, zpomalí nebo zastaví a slovním varováním upozorní chodce, že se blíží. Když dojedou na konec své trasy, automaticky se otočí a zastaví. Technologie se jeví jako bezpečná, zatím nebyla zaznamenána žádná dopravní nehoda, takže dopravní systém získal důvěru místních obyvatel. Cílem japonské vlády je spustit do fiskálního roku 2025 automatizované služby čtvrté úrovně ve více než 40 oblastech po celé zemi.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Africký příběh holky z Trutnova
Pro Hanu Hindrákovou je Afrika osudná. Řadu let zde působila jako dobrovolník a v africkém…