Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Podpora místních podnikatelů vás nemusí stát ani korunu. Tohle jsou tipy k nezaplacení

4 minuty radosti
O mnohé lokální podniky by bylo škoda přijít. Zdroj:Freepik

Uplynulý rok byl pro tuzemské podnikatele náročnou výzvou. Podpora oblíbeného obchůdku, restaurace či lokálních tvůrců je proto více než na místě. Pokud však nechcete utrácet, nebo jejich produkty a služby momentálně nepotřebujete, můžete jim pomoci zcela zdarma.

Aby bylo podnikání dlouhodobě udržitelné, je zapotřebí určitého zisku. Hnacím motorem však nejsou jen peníze – těžké chvíle pomůže překlenout i entuziasmus, nabídka výpomoci nebo funkční propojení s dalšími podnikavci.

Podpora živnostníků může být i zdarma. Zdroj: Pexels

Ten umí to a ten zas tohle

Patříte také mezi podnikatele? Tak to je ideální čas vyměnit konkurenční rivalitu za oboustranně prospěšnou kolaboraci. Zpravidla tak vzniká silnější jednotka, z níž profitují všichni zúčastnění.

Spojení přitom může mít hned několik variant. Podělit se v těžkém období o náklady a práci, a tím samozřejmě i zisky, mohou například dvě malé pekárny. Sloučení ale často prospěje i firmám s trochu rozdílným zaměřením, například pekárně s kavárnou. Základem úspěchu je pak nepochybně shoda v podnikatelských i lidských hodnotách.

Zveřejnit pozitivní zpětnou vazbu je díky sociálním sítím snadné. Zdroj: Pexels

Doporučení je tou nejlepší reklamou

Druhá rada zní docela samozřejmě, ale málokdo ji svědomitě praktikuje – propagujme své oblíbence! Jako podnikatelé můžeme veřejně chválit své obchodní partnery či dodavatele, aby se o nich dozvědělo co nejvíce potenciálních klientů.

V roli zákazníka pak můžeme vyjádřit slovní či písemnou podporu přímo oblíbenému obchůdku, firmě nebo umělci. Přízeň fanoušků je vždy příjemným větrem do plachet.

Nejlepší reklamou je ale bezesporu osobní doporučení. Má tím větší vliv, čím bližší je nám člověk, kterému o daném podniku referujeme. Veřejné recenze však mají mnohem větší dosah, navíc jim dnešní doba opravdu přeje. Stačí jedna atraktivní fotka na sociálních sítích s tím správným hashtagem a povědomí o označeném podniku či tvůrci se už šíří do všech koutů světa.

Internetových zákoutí a webových portálů, na kterých můžete podnikatele veřejně hodnotit, je spousta. Nezabere to mnoho času, ale efekt bývá opravdu velkolepý.

Přiložit ruku k dílu je mnohdy k nezaplacení. Zdroj: Pexels

Přiložte ruku k dílu

Ačkoli na to někdy zapomínáme, některé věci jednoduše můžeme udělat bez nároku na odměnu. Tedy alespoň na tu finanční. Tím nejhodnotnějším honorářem je totiž bezesporu dobrý pocit.

Dalším efektivním způsobem, jak místním živnostníkům pomoci, tak může být neplacená stáž či dobrovolnictví. Nabídněte pomocnou ruku drobným zemědělcům, chopte se rozvozu jídla nebo uplatněte dovednosti, na které si podnikatelé v krizi nemohou dovolit pozvat odborníka. Ať to bude tvorba webových stránek, účetnictví nebo natření plotu, pocit užitečnosti a nově nabyté zkušenosti budou mít i pro vás nevyčíslitelnou hodnotu.

Článek vyšel ve spolupráci se serverem DreamLife.

Související články

Zaručeně zlepší den

Naděje pro pacienty se závažným průběhem covidu. Vědci zjistili, které léky napomáhají zotavení

Zatočí s plevelem i cenou biozeleniny. V Opavě vznikl stroj, který slibuje revoluci v zemědělství

Dobrá zpráva pro ty, kteří prodělali koronavirus. Podle vědců získávají na několik měsíců imunitu

Jak motivovat děti k úklidu? Češi vymysleli hru, která domácí práce mění v zábavu

Inspirativní rozhovor

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Po padesátce jsem začala žít nový život. Víru v sama sebe se snažím vštěpovat i svým klientkám, říká trenérka Dana Škorpilová

Přečtěte si rozhovor s Danou Škorpilovou, která po padesátce skončila kariéru manažerky a začala pomáhat ostatním jako osobní trenérka a výživová poradkyně.