Nepít je normální, vzkazuje nová kampaň

Zdroj fotografie: Pexels

Kolik piv je akorát? Jaké množství alkoholu v těhotenství neublíží? A v kolika letech je normální začít pít? Nová kampaň Úřadu vlády s Ministerstvem zdravotnictví ve spolupráci s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou v tom má jasno – normální je nepít. Tři spoty z dílny České televize upozorňují na rizika konzumace alkoholu a bojují se zažitou vysokou mírou tolerance pití u české společnosti.

Jednotlivé spoty se zaměřují na rizika pití u těhotných žen, obecně dospělých a u dětí, které představují nejrizikovější skupinu. Spoty v závěru odkazují na národní telefonní linku pro odvykání, která poskytuje pomoc pro všechny, kdo mají pocit, že oni sami či jejich blízcí už začínají mít s alkoholem problém.

„Nechceme nikomu nic zakazovat a říkat, jak má žít. Ukazujeme jen běžné okolnosti, které vedou k rizikové konzumaci alkoholu a uvádíme fakta, která nelze opomínat. Následné chování je už ale na zodpovědnosti každého,“ uvedla národní koordinátorka pro protidrogovou politiku Jarmila Vedralová. Právě její odbor je iniciátorem vzniku kampaně.

„Reklama na alkoholické nápoje často podprahově zobrazuje alkohol jako běžný prostředek k relaxaci, uvolnění, co už neuvádí v jakékoliv podobě varování, že se jedná o produkt se závislostním potenciálem, jehož užívání má rizika. A právě na ta chceme novou kampaní upozornit,“ dodala Jarmila Vedralová.

„Naše spoty jsou jakousi antireklamou. Začínají pohodově, ale postupně se v nich začíná ukazovat rub a škodlivé důsledky nadměrné konzumace alkoholu. Nemyslím si, že lidé po zhlédnutí spotů přestanou pít alkohol, ale snad se nám alespoň částečně podaří ovlivnit přílišnou toleranci společnosti k pití,“ shrnula kreativní producentka spotů Alena Müllerová. Právě nízká míra regulace reklamy na alkohol vede k přetrvávající vysoké toleranci k pití. Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Odborem protidrogové politiky Úřadu vlády ČR proto aktuálně usiluje o její posílení.

Na videa se můžete podívat zde.

Autor článku

Anna Silná