Výzkum ukazuje, že pokud vlády i jednotlivci udělají malé změny ve svém způsobu života, budou mít i tak velký dopad na snížení emisí. Změnám vévodí číslo tři – lidé by si měli například kupovat jen tři kusy nového oblečení ročně nebo létat letadlem jen jednou za tři roky.
Studii publikoval tým akademiků z Univerzity v Leedsu a spolu s firmou Arup a skupinou 40 měst po celém světě dokázal, že šest závazků dokáže snížit emise z potřebného objemu k zastavení oteplování na 1,5 stupně Celsia o čtvrtinu. Výsledek průzkumu reaguje na pocity mnoha lidí, kterým připadá, že jejich příspěvek k zamezení změny klimatu je mizivý. Pokud se stejně zachovají všichni, dá se kritické hranici oteplení zabránit. „Výzkum ukazuje, že největší roli hrají vlády a soukromý sektor, ale z naší analýzy jasně vyplývá, že jednotlivci a komunity mohou mít obrovský vliv,“ říká Tom Bailey, jeden ze zakladatelů osvětové kampaně The JUMP. Ta se snaží lidi motivovat, aby začali přemýšlet alternativně ke konzumní společnosti posledních let.
Výzva nabádá k tomu, aby lidé začali jíst především rostlinnou stravu a přestali potraviny vyhazovat. Neměli by kupovat více než tři kusy oblečení ročně a elektronika by jim měla vydržet alespoň sedm let. Počítá se s dovolenou v regionu, protože lety je třeba omezit na jeden krátký jednou za tři roky a dlouhý jednou za 8 let. Pokud je to možné, lidé by se měli zbavit svých osobních aut, a pokud je potřebují, je vhodné je používat co nejdéle. Posledním krokem je narušit zajetý systém tím, že začneme využívat obnovitelné zdroje energie, investovat v rámci penzijního připojištění do udržitelných projektů nebo si zateplíme dům.
Lídři výzvy si uvědomují, že ne všichni mají možnost změnit vše najednou a kladou důraz na nápadité a pozitivní zapojení do boje proti změně klimatu s tím, že do 10 let by se měli přidat všichni lidé v bohatých zemích. „Tohle není návrat do doby kamenné, je to jen nalezení rovnováhy. Méně konzumace v relativně bohatých západních zemích může znamenat více kreativity, komedie, spojení… Žijte pro radost, ne pro věci,“ dodává pro Guardian Baliey.
Autorský článek Kláry Šubíkové na základě materiálů Guardianu a iniciativy The JUMP
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte
Už druhé prázdniny po sobě bude velká část Čechů trávit dovolenou v tuzemsku. Letos na jaře vyšla…