Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Chcete spát jako miminko? Přinášíme vám tipy na kvalitnější spánek

Zdroj ilustračních fotografií: Canva, Pixabay, Pexels

Dostatek kvalitního spánku je naprosto zásadní pro naše fyzické i duševní zdraví. Dokonce nám může prodloužit život a má spoustu dalších příznivých vlivů, jako je například lepší imunita nebo zpomalení nástupu Alzheimerovy choroby. Přesto ale spousta z nás na jeho důležitost zapomíná. Přinášíme vám proto několik tipů, jak vylepšit jeho kvalitu a dopřát si tak zdravější a spokojenější život.

1) Vytvořte si útulné místo na spaní

Pořiďte si nejen kvalitní matraci, ale i polštář, na kterém se vám bude spát co nejlépe. Svou roli ale hraje i peřina a povlečení. Vyberte si takové, které vám je příjemné na dotek a není vám pod ním ani příliš horko, ani zima. Dejte také pozor, aby vám do ložnice nepronikalo světlo, protože to může narušit biologický rytmus vašeho těla. Stejně tak je pro kvalitní spánek důležité, aby v místnosti vládl pořádek, ticho a klid a aby vám vyhovovala teplota. Za ideální teplotu se většinou považuje teplota kolem 18 stupňů, ale může se to lišit podle individuálních preferencí. Aby se vám příjemně usínalo, můžete využít i esenciální oleje s přírodním aroma.

2) Vytvořte si pravidelný spánkový režim

Pro zdravý spánek je důležité usínat a probouzet se každý den zhruba ve stejnou dobu, a to včetně dnů, kdy máte volno. Před spaním byste si také měli vyhradit čas na zklidnění a relaxaci. Aspoň půl hodiny předtím, než jdete spát, se věnujte klidné a příjemné aktivitě, jako je například čtení. Ztlumte osvětlení a „odpojte se z Matrixu“ – vypněte počítač a odložte mobil i jakoukoliv další elektroniku. Kromě toho se také doporučuje vyvarovat se šlofíkům přes den, nebo je alespoň omezit na dvacet minut po obědě.

3) Zlepšujte si spánek i před den

Kdykoliv je to možné, pusťte k sobě denní světlo. Roztáhněte závěsy, otevřete okno a nechte se hýčkat slunečními paprsky – nebo třeba zvukem kapek deště dopadajících na okno. Dopřejte si dostatek pohybu, ale vyvarujte se intenzivního cvičení těsně před spaním. Dávejte si taky pozor, jak moc a v jakou denní dobu pijete kávu a další nápoje s obsahem kofeinu, protože vám můžou způsobit problémy s usínáním. Před spaním se také držte dál od alkoholu, jídla a kouření. Neválejte se v posteli přes den, jakkoliv k tomu domácí izolace může svádět – postel by měla sloužit jen ke spaní, popřípadě k intimním aktivitám. Váš mozek si tak postel spojí se spánkem a usnadní vám usínání.

Další užitečné tipy, jak lépe spát, naleznete například v knize Proč spíme – odhalte sílu spánku a snění od uznávaného neurologa Matthewa Walkera. Tak sladké sny!

Zdroj: Sleepfoundation.org

Související články

Zaručeně zlepší den

V životě mám jiné priority než hezkou postavu, říká Kristýna Dolejšová z blogu Za normální holky

Postavte přístřešek pro sýkorky. Přinášíme tipy, jak správně vyrobit ptačí budku

Revoluční objev. Samozavlažovací půda může změnit zemědělství

Čeští vědci vyvinuli revoluční UV roušku. Ochrání ostatní i majitele

Inspirativní rozhovor

Vím, že nepřestanu pomáhat druhým, říká Silvie Dymáková, která vrací samoživitelkám energii do života

Vím, že nepřestanu pomáhat druhým, říká Silvie Dymáková, která vrací samoživitelkám energii do života

Přečtěte si rozhovor s novinářkou, dokumentaristkou a matkou v jedné osobě, Silvou Dymákovou.