V mezinárodním šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013, organizované Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků ve vzdělávání, se čeští žáci osmých tříd základních škol a odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií umístili v celkovém hodnocení na 1. místě.
Toto šetření je jediným projektem svého druhu, který zkoumá reálné schopnosti a dovednosti žáků v oblasti používání informačních a komunikačních technologií. Projektu se účastnilo 19 zemí, mezi nimiž figurovala Austrálie, Hongkong, Ruská federace, Německo, Nizozemsko, Švýcarsko nebo například Korejská republika. Celkový výsledek českých žáků byl 533 bodů, na druhém místě se umístila kanadská provincie Ontario s 547 body.
Jak testování probíhalo? V rámci znalostí a dovedností v oblasti ICT byly stanoveny čtyři úrovně obtížnosti, kterým odpovídaly testové moduly. Žáci vyplňovali žákovské testy a dotazníky zaměřené na širší kontext zjištěných výsledků (zázemí respondenta, jeho postoje k ICT apod.). Čeští žáci dosáhli celkově nejlepšího výsledku díky tomu, že mezi ostatními zeměmi měli největší podíl ve třetí nejobtížnější úrovni (34 %).
U žáků všech zemí, které se projektu účastnily, byl patrný rozdíl mezi výsledky chlapců a dívek – dívky dosahovaly lepších výsledků než chlapci. V České republice tvořil tento rozdíl v průměru jen 12 bodů, což indikuje, že znalost českých žáků a žákyň jsou jedny z nejvyrovnanějších na světě.
Irena Poláková
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Svět je stále lepším místem. A to je Fakt(omluva)
Jde to s námi z kopce. Situace ve světě se horší, množství násilných činů narůstá. Také…