Současné vzdělávání se soustředí na fakta, modely a metody, které jsou však stále častěji automatizované umělou inteligencí. Podle odborníka na vzdělávání Juraje Hromkoviče je proto nutné změnit přístup k výuce a zaměřit se například na rozvoj tvořivosti.
Juraj Hromkovič, profesor na curyšské Spolkové vysoké technické škole, konstatuje, že lidé jsou dnes stále efektivnější a stihnou více věcí s menším úsilím. Právě to nám pak dává dává prostor pro seberozvoj a tvořivost.
Dokážeme ho ale využít? V minulosti bylo uznáváno rychlé a kvalitní zvládnutí složitých úkonů, na což se soustředila i školní výuka. „Tento druh expertizy je však sněhem minulé zimy,“ tvrdí Hromkovič.
„Ve škole je třeba soustředit se na podporu růstu člověka v rozměrech, ve kterých předčí technologii,“ říká profesor, který se na evropské úrovni podílí na dlouhodobých výzkumech a tvorbě učebních plánů.
Budoucnost vyžaduje, abychom uměli v nových situacích jednat originálně a trénovali na to své dovednosti. Forbes společně s Jurajem Hromkovičem proto sestavili deset tipů, jak se úspěšně vzdělávat v konkurenci AI.
1. Hledání řešení, ne výsledků
Důležité je zaměřit se na procesy, jak lidé v minulosti dosahovali svých vytyčených cílů, a ne jen na samotné výsledky. „Nesoustřeďme se při výuce na zprostředkování hotových produktů vědy: faktů, teorií, metod. Soustřeďme se na procesy jejich tvorby,“ radí Hromkovič.
2. Jasné učební postupy
Výuka by měla být transparentní a přístupná všem zúčastněným. Učební materiály by měly být koncipovány tak, aby se z nich žáci zvládali učit i samostatně.
3. Různorodost
„Základem úspěšné evoluce je různorodost. Když všichni dělají to samé, nemůžeme mluvit o vývoji,“ říká Hromkovič. Školy by měly mít volnost ve výběru vyučovacích prostředků a učitelé by měli mít možnost přizpůsobit výuku podle svého uvážení.
4. Výuka jazyků
„Klíčem ke všemu je hra se slovy,“ vysvětluje Hromkovič. Výuka jazyka by měla začínat u slovní zásoby a postupně přecházet ke gramatice.
5. Okusit úspěch
Prožitek úspěchu je silným motivačním faktorem. „Když si žák zažije úspěch, neuvěřitelným způsobem ho to namotivuje a je k nezastavení,“ říká Hromkovič. Negativní motivace je účinná méně.
6. Učme procesy
„Neučme hotové produkty a metody vědy a techniky, učme procesy objevování a tvorby a jak se k nim došlo,“ shrnuje Hromkovič. I když to může zpočátku zpomalit výuku, žáci nakonec získají lepší porozumění a rychlejší absorpci znalostí.
7. Výuka v kontextu
Učitelé by měli chápat své předměty v kontextu vývoje ostatních oborů a hledat mezi nimi propojení. „Například výuku informatiky mohu pochopit jen v kontextu vývoje písemného jazyka a matematiky,“ uvádí Hromkovič.
8. Změna výuky učitelů
Učitelé by měli být vzděláváni v kontextu, nikoliv separátně. „Ryba smrdí od hlavy, v tomto případě od univerzit,“ míní Hromkovič.
9. Učme se z neúspěchů
Je třeba neustále zkoušet a odnášet si zkušenosti z neúspěšných pokusů. Tím se žáci zbaví strachu z chyb a budou ochotnější experimentovat a objevovat nové postupy.
10. Sebehodnocení
Žáci by měli analyzovat své výtvory a přemýšlet, jak je zlepšit. Tento proces trénuje samoopravu a vylepšování, což přispívá k rozvoji myšlení a komparativním výhodám lidského mozku.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Staňte se pány svých snů. Pusťte se do lucidního snění
Jaké to je řídit své sny? Je to vůbec možné? A hlavně – jak to udělat? Pokud vás sem tam napadaly…