Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

9 návyků, které pomohou překonat neúspěch

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Někdy to jde a jindy ne. Občas uděláme chybu, která nám podtrhne nohy, a my pak máme pocit, že se nedokážeme vyškrábat zpátky. Není to zábavné, ale dá se podobnému stavu předejít. To, co je potřeba, je zaujmout vůči sobě laskavý a chytrý přístup, který povede k snadnějšímu zvládání neúspěchů.

1. Akceptuj, jak se cítíš. Někdy to bolí. Někdy trochu, jindy více. Nutné je ovšem tyto pocity přijmout a nesnažit se je zamaskovat úsměvem. Jinak se mohou znovu objevit, nečekaně propuknout a vést k náladovosti, pesimismu a vzteku.

2. Pamatuj si: nejsi smolař jen proto, že se ti něco nepovedlo. Život není snadný. Nikdy však neupadej do sebedestruktivní kritiky a obviňování se. Místo toho přemýšlej o životě jako o posunu vpřed.

3. Buď konstruktivní a pouč se z této situace. Dobré je položit si pár otázek: Jaká je jedna věc, kterou se mohu naučit z této situace? Jak se podobné situaci či chybě příště vyhnout? Co mohu příště udělat jinak?

4. Připomínej si: kdokoliv, kdo se chce posunovat v životě dopředu a dělat hodnotné věci, občas upadne. Často slyšíme o úspěších druhých lidí. Jenže nevidíme úsilí a množství pádů, které se udály před samotným úspěchem. A na to je dobré pamatovat. Michael Jordan prohlásil, že ztratil skoro 300 her. Neustále dělal chyby, ale to je to, proč uspěl. Nikdy to nevzdal a poučil se ze svých chyb.

5. Nenechej pocity zavřené v sobě. Vyventiluj své emoce a promluv si o nich s někým blízkým. Nebo se z nich vypiš. Vykřič. Vycvič. Či najdi jiný způsob, jak je uvolnit.

6. Najdi inspiraci a podporu ve svém okolí. Konverzace s někým zajímavým může být velmi užitečná. Může tě posunout. Podívat se na svůj neúspěch očima druhému tě může naučit, jak se na něj dívat jinak, lépe. Můžeš také poslouchat motivační CD. Obklop se zdroji, které ti dodají sílu pokračovat.

7. Posuň se vpřed, nepřešlapuj a nepřemýšlej nad neúspěchem příliš dlouho. Zpracovat situaci a přemýšlet o ní je přirozené. Sáhodlouze nad ní však uvažovat ti v ničem nepomůže. Tak proč to dělat? Radši se vrať k otázkám uvedeným v bodě 3.

8. Zkus vymyslet nový akční plán. Znovu začni, nebo uprav svůj původní plán. Nemusí být perfektní. Důležité je začít. Jeden krok. I ten nejmenší možný činí ten největší rozdíl na světě.

9. Zapracuj na svém sebehodnocení. Pamatuj, že každý neúspěch tě může něco naučit. Pak se z něj mnohdy lépe vzpamatuješ. A jak zapracovat na sebehodnocení? Připomínej si, že každý občas selže a že nejdůležitější je se poučit a jít dál.

Související články

Zaručeně zlepší den

Čeští vědci hlásí objev v boji proti rakovině. Nové léky jsou až stokrát účinnější

Praha znovu ovládla anketu o nejlepší místo pro život. Zjistěte, jak se umístil váš kraj

Průlom v boji proti koronaviru. Nový test přináší přesné výsledky už za 90 minut

Brněnští vědci vyvinuli nový tlumič pro vlaky. Zvýší jejich rychlost a ochrání koleje

Inspirativní rozhovor

Subjektivní prožitek je to jediné, co máme. Vytěžme z něj to nejlepší, nabádá duo Brain We Are

Subjektivní prožitek je to jediné, co máme. Vytěžme z něj to nejlepší, nabádá duo Brain We Are

Přečtěte si rozhovor se studenty neurověd - Kryštofem a Vojtou, kteří tvoří podcast Brain We Are.