Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

4 potraviny, které prokazatelně pomáhají proti projevům a vzniku deprese

Ilustrační foto: Depositphotos

Vliv stravy na průběh a léčbu mentálních onemocnění již prokázaly mnohé studie. Aktuální výsledky výzkumů zdůrazňují především prospěšnost středomořské kuchyně, která může snižovat příznaky deprese, či dokonce zabránit jejímu vzniku.

Konkrétně by se v jídelníčku měly pravidelně objevovat obiloviny, zelenina, ovoce, luštěniny, nízkotučné a neslazené mléčné výrobky, nesolené ořechy, ryby, libové červené maso, kuřecí maso, vejce a olivový olej. Zároveň by se podle vědců měli lidé vyhýbat sladkostem, rafinovaným cereáliím, smaženému jídlu, fast foodu, zpracovanému masu, sladkým nápojům a alkoholu. Žebříčku pomocníků v boji s depresí však vévodí tyto 4 konkrétní druhy potravin.

Zelené listy

Špenát, saláty a další druhy listové zeleniny obsahují vysoké množství kyseliny listové neboli vitamínu B9. Ten pomáhá zlepšovat kognitivní funkce mozku a má protizánětlivé účinky. Neurologické záněty přitom hrají svou roli při vzniku mentálních onemocnění. Podle odborných studií blokují tvorbu neuropřenašečů, jako je například dopamin, jejichž absence je patrná právě u pacientů s depresí.

Lidé trpící depresí navíc často vykazují nízké hodnoty kyseliny listové. Její doplnění by tedy mohlo vést ke zlepšení stavu pacientů, vědci však v této věci ještě neučinili definitivní závěry.

Ilustrační foto: Pexels

Olivový olej

Pro olivový olej je typická jeho protizánětlivá funkce a vysoký obsah antioxidantů prospěšných lidskému organismu, proto je důležitým základem středomořské diety. Díky takzvaným polyfenolům lze jeho pravidelnou konzumací redukovat záněty v těle i mozku, zlepšovat kognitivní funkce a účinně se bránit proti neurodegenerativním onemocněním.

Bobule

Bobule a lesní plody jsou malým zázrakem pro mentální zdraví. Umožňují vytváření nových spojení v mozku, zlepšují motorické i kognitivní funkce, podporují funkci neuropřenašečů (viz výše) a zabraňují vzniku neurodegenerativních onemocnění.

Zařazení borůvek, malin, ostružin či brusinek do každodenní stravy navíc prokazatelně zlepšuje náladu.

Mořské plody

V neposlední řadě se o naše mentální zdraví postarají i ryby a mořské plody. Vyšší konzumace ryb je totiž spojená s nižším rizikem vzniku deprese. V případě, že se už nemoc rozvinula, můžou látky obsažené v plodech moře usnadňovat její léčbu.

Tučné ryby, jako makrely, ančovičky nebo sardinky, jsou navíc plné omega-3 mastných kyselin, které jsou pro náš mozek výrazně prospěšné. Kromě toho mořské plody obsahují i minerály usnadňující tvorbu neuropřenašečů.

Související články

Zaručeně zlepší den

Češi chtějí zálohované PET lahve. Jejich zavedení podporuje 74 procent z nich

Jak brát digitální detox vážně: inspirujte se indickou vesnicí

Zájem o fotovoltaiku a tepelná čerpadla trhá v Česku rekordy

Naděje v léčbě rakoviny: nová chemoimunoterapie zamezuje jejímu relapsu

Inspirativní rozhovor

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Přečtěte si rozhovor s Karolínou Meixnerovou, autorkou knihy Průvodce literární hysterií 19. století a také vtipných videí o spisovatelích z téže doby. Proč se zaměřila na toto období? A jak vypadají její besedy? To vše se dozvíte.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Naplňte svůj život radostí. Objevte Moc přítomného okamžiku

Inspirace z knihovny: Naplňte svůj život radostí. Objevte Moc přítomného okamžiku

Zastavit se a jenom být. Dokážete to? Zní to velice jednoduše, ale provedení v praxi se mnohdy…