Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Rostlinná strava snižuje riziko srdečních nemocí u mladých dospělých i žen ve středním věku, zjistili vědci

Ilustrační fotografie: Pixabay

Podle dvou longitudinálních studií zveřejněných v časopise Journal of the American Heart Association vede konzumace nutričně hodnotných rostlinných jídel k nižšímu počtu infarktů a kardiovaskulárních nemocí mezi mladými dospělými i ženami po menopauze.

Dřívější výzkum byl zaměřen na jednotlivé živiny nebo jednotlivé potraviny, přesto existuje málo údajů o stravě zaměřené na rostliny a dlouhodobém riziku kardiovaskulárních chorob,“ říká Yuni Choi z University of Minnesota, hlavní autorka studie cílící na mladé dospělé. Longitudinální výzkum začal už v roce 1985, kdy bylo účastníkům 18 až 30 let a netrpěli žádnými kardiovaskulárními obtížemi. Do roku 2016 se zúčastnili osmi prohlídek a jejich stravovací režim byl precizně zaznamenán, avšak nijak regulován.

Kvalita stravování byla na počátku, v sedmém a dvacátém roce zkoumání hodnocena na základě A Priori Diet Quality Score, které potraviny kvalifikuje do 46 skupin podle vztahu k nemocem oběhového systému na prospěšné (ovoce, zelenina, fazole, ořechy, celozrnné potraviny), nepříznivé (hranolky, tučné červené maso, slané pochutiny, pečivo, sladké nápoje) a neutrální (brambory, cereálie, libové maso). Vysoké skóre pak znamenalo značný podíl prospěšných potravin.

Celozrnné cereálie a ovoce se řadí mezi prospěšné potraviny. Ilustrační foto: Unsplash

Po 32 letech pozorování se ukázalo, že 20 procent nejlépe se stravujících má o polovinu nižší pravděpodobnost rozvoje kardiovaskulární choroby, i když se vzaly v potaz věk, rasa, rodinná anamnéza, vzdělání, kouření nebo pohyb. Ti, co zlepšili mezi sedmým a dvacátým rokem zkoumání svou stravu směrem k rostlinné, měli o 61 procent menší pravděpodobnost onemocnění než ti, co své návyky zhoršili.

Choi vysvětluje, že nemusí jít o plně vegetariánskou stravu: „Lidé si mohou mezi rostlinnými potravinami vybrat ty, které jsou co nejblíže přírodnímu složení, nikoli vysoce zpracovány. Myslím, že mohou čas od času umírněně zahrnout živočišné produkty, jako je nesmažená drůbež, nesmažené ryby, vejce a nízkotučné mléčné výrobky.“

Rostlinná strava s sebou nese nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních chorob mezi staršími ženami. Ilustrační foto: Unsplash

Výzkum zaměřený na ženy ve středním a vyšším věku vycházel z dat od více než 120 tisíc Američanek, které se do projektu zapojily v letech 1993 až 1998, kdy byly ve věku mezi 50 a 79 lety. Vědci zkoumali, jestli jejich stravovací návyky odpovídají dietě, která je doporučena ke snižování cholesterolu.

Ženy, které jedly nejvíce ořechů, rostlinných bílkovin a jednoduchých tuků a olejů, měly o 11 procent nižší pravděpodobnost rozvinutí kardiovaskulárních chorob, o 14 procent nižší šanci, že budou mít ischemickou chorobu srdeční a o 17 procent menší pravděpodobnost selhání srdce. „Při ještě důraznějším dodržování tohoto dietního vzorce by se dalo očekávat ještě méně kardiovaskulárních příhod, možná stejně jako u léků snižujících hladinu cholesterolu,“ předpokládá jeden z autorů studie, John Sievenpiper z University of Toronto.

Související články

Zaručeně zlepší den

Největší kosmický festival v tuzemsku Czech Space Week je zpět. Odstartuje 28. listopadu a přinese opět řadu novinek

Jak podpořit mikrobiom bez probiotik? Pomohou rajčata

Za tajné sundání kondomu doživotí. Které státy aplikují tvrdé tresty?

Snímek Ticho uctívá dětské oběti války na Ukrajině. Trvá sedm hodin

Inspirativní rozhovor

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Národní obrození si zaslouží u studentů více pozornosti, říká Karolína „Zoe“ Meixnerová o svém projektu Literární hysterie

Přečtěte si rozhovor s Karolínou Meixnerovou, autorkou knihy Průvodce literární hysterií 19. století a také vtipných videí o spisovatelích z téže doby. Proč se zaměřila na toto období? A jak vypadají její besedy? To vše se dozvíte.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Kniha, která zaujala svět. Malý princ potěší i utěší

Inspirace z knihovny: Kniha, která zaujala svět. Malý princ potěší i utěší

Mám pro vás hádanku. Pochází z planetky B612, přeje si nakreslit beránka a už více než…