Kosmetika z dílny španělské designérky boří zažité ideály krásy, a navíc bojuje proti plýtvání potravinami. Unikátní kosmetická řada je vyrobená z ovoce a zeleniny, kterou prodejci vyřazují kvůli estetickým nedostatkům.
Třetina ovoce a zeleniny vypěstované v Evropské unii končí v koši, protože nesplňuje nároky na předepsaný tvar a celkové vzezření. „Ačkoliv vzhled nezasahuje do nutriční kvality potravin, používá se jako marketingová strategie,“ upozorňuje na svých webových stránkách designérka Júlia Roca Vera. Nevzhledné potraviny proto sbírá a vyrábí z nich kosmetické produkty. Její kolekce nese název Lleig, což v katalánštině znamená ošklivý. Z jediného pomeranče přitom dokáže beze zbytku vyrobit mýdlo, hydratační gel, máslo, vonné potpourri a džus.
Kromě pomerančů lze využít i jiné často vyhazované druhy ovoce a zeleniny, jako jsou banány, jablka či mrkve. Svým projektem chce Roca Vera podnítit veřejnost k omezení plýtvání a upozornit na nesmyslné ideály krásy nejen potravin, ale i lidí. „Příroda nás stvořila v různých tvarech a formách, my jsme ale vytvořili binární kód, který klasifikuje lidi – a v tomto případě i zeleninu – jako krásné nebo ošklivé,“ uvedla Roca Vera pro server Dezeen.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Zapomeňte na 10 000 hodin. Přeskočte pořadí a buďte úspěšní
Opřete se do svého strachu, experimentujte, nebuďte nejlepší – buďte jediní. To jsou jen tři z …