Domácí výrobky nejsou pouhými funkčními či dekoračními předměty. Umožňují lidem trávit smysluplně a radostně svůj volný čas, využívat kreativní myšlení a v jistém smyslu ztělesňují identitu svých tvůrců.
Na dosud málo zmapovanou problematiku kutilství v ČR si posvítili vědci ze Sociologického ústavu AV ČR. „Kutilství se proměňuje. Jinak vypadá na vesnici a jinak třeba na Vinohradech v Praze. Liší se také podle věku a pohlaví, ale zajímavé je, že ho většina lidí stále vnímá jako takovou přemkovsko podlahovskou činnost, a to přes všechny proměny, kterými prošlo,“ uvedl Petr Gibas z AV ČR.
Kutilství se v Česku zviditelnilo zejména v posledních letech s rozvojem sociálních médií. Lidé na sítích vystavují své výrobky, sdílejí postupy a návody a shánějí rady a tipy pro svou domácí tvorbu. V současnosti se podle průzkumu kutilové začínají kromě domácnosti zajímat také o design a návrhářství, hračky či papírnické potřeby. V řadách spotřebitelů navíc stoupá zájem o ručně a s láskou vyrobené produkty. K nákupu i tvorbě kutilských výrobků vede lidi podle vědců především nespokojenost s nabídkou na trhu, od nízké kvality zboží přes vysokou cenu až po ekologickou stopu.
Motivace k ruční výrobě také výrazně vzrostla s příchodem pandemie covidu. Podomácku vyrobené roušky, štíty a respirátory ozdobily hned s příchodem viru do Česka mnohé tváře. Nedostatek materiálu spojil celé skupiny lidí, které za pomoci svých dosavadních schopností, zkušeností a dovedností ihned kreativně zasáhly.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Sněhová sestřička na vás dýchne kouzelnou vánoční atmosférou
Ve vzduchu poletují sněhové vločky, přes okno je vidět rozsvícený stromeček a uvnitř to voní po…