„To, jak se k přírodě chováme dnes, ovlivní náš zítřek,“ říká brněnská ekopodnikatelka

O ekologické výrobky se zajímá čím dál tím více Čechů a Češek. Zdroj: archiv N. Foltánové

Nataša Foltánová věří, že svět, ve kterém žijeme, si tvoříme sami svými každodenními skutky a rozhodnutími. A naše každodenní rozhodnutí je o tom, jak chceme, aby náš svět vypadal zítra. Toto přesvědčení ji přivedlo k ekologickému podnikání a založení společnosti Tierra Verde, která se soustředí na výrobu přírodních prostředků pro umývání nádobí, praní prádla a běžný úklid v domácnosti.

Cílem bylo vyrábět výrobky denní spotřeby s co nejmenším negativním dopadem na zdraví a životní prostřední a s co nejpozitivnějším vlivem na člověka a společnost. K myšlence na ekologické podnikání ji prozaicky přivedlo přestěhování se z města do domu, kde byl místo kanalizace septik. „Tam mi docvaklo, že vše, co se vypustí do odpadu, skončí na zahradě v mrkvi,“ popisuje začátek svého podnikání Foltánová, která ve volném čase ráda objevuje svět a stará se o rostliny a zvířata.

Foltánová chtěla nabídnout alternativu k chemickým prostředkům, které se dostávají do odpadu a i přes čištění zůstávají v pitné vodě. „Nikdo z nás si nedokáže představit, jaký může mít dopad používání chemických prostředků na planetu a život člověka. Možná je každá jedna látka, která se používá k výrobě nejrůznějších produktů v omezeném množství neškodná. Nikdo ale neví, jak působí kumulativně a jaké toxické synergie může vyvolávat jejich pozvolné působení na živé organismy po velmi dlouhou dobu,“ upozorňuje podnikatelka.

O ekologické výrobky se zajímá čím dál tím více Čechů a Češek. Podle Foltánové je to někdy bohužel až tehdy, když jim začne téct do bot a oni nebo jejich děti musejí řešit zdravotní problémy. „Pak vede cesta od zdravé stravy a po proniknutí do této disciplíny se brzy stávají i našimi zákazníky,“ komentuje situaci v Česku podnikatelka, která si na nedostatek zákazníků rozhodně stěžovat nemůže. „Lidé k nám přicházejí sami. Nepotřebujeme reklamu, nesnažíme se o PR ani o oslovování médií. A místo tradičního prodejního týmu máme tým péče o zákazníky,“ uvádí.

Podnikání je pro ni výzvou, přesto si Nataša Foltánová nestanovuje přesný cíl, čeho by chtěla dosáhnout. „Pro mě i pro firmu je cílem a motivací samotná cesta – je to proces učení, který je plný překvapení a který nás baví, při kterém se dozvídáme o světě okolo nás a především sami o sobě. Něčeho dosáhnout má pro ně poněkud dokonavou příchuť,“ uzavírá úspěšná podnikatelka, jejímž životním krédem je, že každý je tvůrcem vlastního osudu a je zodpovědný za vše, co se mu přihodí.

Autor článku