Navzdory válečnému konfliktu, covidu i neustále rostoucí inflaci se lidé nechtějí jen utápět v depresích. Naopak si tím spíš chtějí dělat radost. To platí pro bezprecedentní gesta solidarity (šití roušek nebo sbírky na podporu Ukrajiny) stejně jako pro sběratelství. Alespoň takové jsou výsledky průzkumu, který na sociálních sítích provedl Tomáš Brychta, zakladatel projektu Děláme si radost.
Sbírat můžete mnoho věcí: turistické známky, čajové sáčky nebo třeba hrníčky. Pokud ale hledáte možnost, jak spojit svoji vášeň a třeba i výhodně uložit peníze, je třeba se podívat trochu jiným směrem. „Průzkum potvrdil, že 8 z 10 lidí sběratelství nejen baví, ale také si ho spojují s možností vydělat na svém koníčku i nějakou tu korunu,“ usmívá se Tomáš a doplňuje: „Jako nejoblíbenější se ukázaly být hodinky se 14 % odpovědí a LEGO, ve kterém vidí sběratelsko-investiční potenciál 12 % odpovídajících.“ Mezi další populární kategorie patří také umění, tenisky nebo veteránské automobily.
Oblast sběratelství s přesahem samozřejmě není úplně nová a minimálně umění je s námi již několik staletí. Češi ale tuto oblast objevují jen pozvolna. I proto Tomáš založil projekt Děláme si radost, který lidem přibližuje, jak ve svém koníčku hledat další potěšení. „Do začátku jsme se zaměřili na větší oblasti, jako jsou hodinky, tenisky, umění nebo třeba LEGO. Postupně ale přidáváme další, protože naším cílem je vytvořit prostor pro sběratele prakticky čehokoliv. Zároveň chceme dát lidem nástroje, se kterými budou svoje sbírky nejen spravovat, ale také ohodnocovat a zhodnocovat zároveň,“ popisuje ambice projektu Brychta.
„Cokoliv“ pak bude zahrnovat tak odlišné kategorie, jako jsou například sběratelské karty, alkohol, veteránské automobily, komiksy, zbraně, filmové rekvizity nebo třeba kabelky.
Pokud do něčeho chcete vložit svoje peníze, je třeba dané oblasti rozumět. To chápe i Tomáš se svým týmem a už na začátku se rozhodli vydávat magazín zaměřený na jednotlivé oblasti. V magazínu pak vysvětlují nejen základy sběratelství jako takového, ale přidávají zajímavosti, historické milníky a další obsah. „Kromě toho jsme sepsali mnohastránkové příručky s praktickými poučkami, zdroji a radami. Ty by měly být odrazovým můstkem pro každého, kdo nad investicí, dejme tomu do LEGA, vůbec uvažuje,“ říká Tomáš.
Cílem ale není jen pasivně rozdávat užitečné informace. Co nevidět by zde měla totiž vyrůst celá sociální síť pro sběratele, kde si budou nejen vyměňovat informace a zkušenosti, ale jednotlivé předměty vystavovat ve virtuálních galeriích s mnoha funkcemi, které si ale Tomáš zatím nechává pro sebe.
Některá pravidla jsou stejná, ať už vybíráte zajímavé LEGO, láhev whisky nebo se chystáte koupit nové Rolexy. Pokusili jsme se je pro vás sepsat do několika jednoduchých pouček:
1. Investujte jen tolik, kolik si můžete dovolit.
2. Zjistěte si o dané věci maximum, nespoléhejte se na jediný zdroj.
3. Požadujte ověření pravosti, ideálně také kompletní balení.
4. Do ceny nezapomeňte zahrnout poplatky za prodej, dopravu, clo nebo pronájem skladu.
5. Obchodujte, pokud možno, pouze s ověřenými obchodníky. Hledejte reference.
6. Hledejte slevy, nebo si je zkuste domluvit. Vždy se snažte jít pod retailové ceny.
7. Nebojte se nakupovat i prodávat v zahraničí (samozřejmě s ohledem na bod 4).
8. Pořizujte si věci v co nejlepším stavu. I minimální poškození může snížit cenu o desítky procent.
9. Vždy si stanovte, za jak dlouho a za kolik chcete svoji investici prodat.
10. Mějte z investice radost! Neroste vaše whisky na ceně? Pořád ji můžete s přáteli vypít. Hodinky můžete nosit a LEGO zase složit s dětmi.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Nechte se vést svým srdcem. Jitka Juliet Navratilová poradí, jak na to
Lákala vás někdy představa, že si prostě sbalíte batoh a vyrazíte na druhý konec světa? Autorka…