Zvol si info a nebuď loutka propagandy. Studenti radí středoškolákům, jak čelit dezinformacím

Zdroj fotografií: Jolana Rumanová, Veronika Kovářová

Svět internetu přirovnává Ondřej Chlupáček a ostatní autoři kampaně Zvol si.info k supermarketu, kde je možné najít potraviny zdravé, ale i nezdravé nebo zkažené, po kterých nám nebude dobře. Středoškolákům se tak snaží být mediálními výživovými poradci.

Váš projekt Zvol si.info se věnuje propagandě a dezinformacím. S jakými nejčastějšími druhy dezinformací se na internetu setkáváme?

Napsali jsme mediální příručku Surfařův průvodce po internetu, kde je pět bodů, které ty nejčastější přešlapy dezinformačního obsahu vypichují. Patří tam zdrojování, svalování viny a nálepkování, vymýšlení faktů, manipulace s obrazovými prostředky a hra se strachem a emocemi. Jednotlivé body jsou tam vždy vysvětleny, rozepsány. Je tam i část věnovaná tomu, jak se nenechat zmást a jak postupovat, když člověk narazí na tyto konkrétní body, i příklady toho, jak se to dělá správně a jak špatně.

Zabýváte se i tím, co je zdrojem propagandy?

Tohle je otázka, která pro nás není vůbec důležitá. My nechceme nikomu říkat, co má číst, ale spíš vypichujeme konkrétní přešlapy, které si pak lidé sami aplikují na to, co budou číst. Nejsme žádným arbitrem toho, co se komu líbí, ale našich pět bodů v průvodci je společným jmenovatelem všech propagand. Je nám tedy jedno, odkud jsou, jde nám spíš o to, jak pracují.

15252581_363176544035357_5404364893759184672_o

Jak jsme na tom v Česku s rozpoznáváním dezinformací a mediální gramotností?

Na začátku projektu jsme dělali anketu mezi 350 středoškoláky a z toho vyšlo najevo, že tři čtvrtiny dotázaných pravidelně čerpají informace z Facebooku. Navíc dvaceti procentům z nich bylo úplně jedno, jaký má článek zdroj, což nám přišlo docela alarmující. Je problém, že na školách se to moc neučí a ani učitelé tomu nějak neholdují. Do školství ani politiky se ale nehrneme. Avšak kdybychom byli nějakým prvním hybatelem, kterého by si někteří zákonodárci všimli, a na základě toho s tím začali něco dělat, budeme jedině rádi.

Jak celý projekt vznikl?

Dali jsme se dohromady na základě kurzu o propagandě na katedře politologie Masarykovy univerzity, který vypisovala Petra Vejvodová s Milošem Gregorem. Jeho výstupem měl být projekt na související téma. Nechtěli jsme bojovat proti něčemu konkrétnímu nebo proti někomu, ale spíš tak nějak za něco, proto jsme si vybrali mediální gramotnost a po pár setkáních jsme vymysleli Zvol si.info.

Kdy přišel ten zlom, že jste se ze školního projektu rozhodli udělat něco víc?

To úplně nebylo naše rozhodnutí. Myslím, že každý to chce vždycky rozjet ve velkém, když do něčeho takového jde. Nám se to jen doopravdy povedlo. Média o to projevila docela velký zájem, objevili jsme se ve spoustě z nich. Zajímavé je, že se nám nyní ozývají sami studenti, ať k nim přijedeme, že chtějí přednášku.

15128862_363176657368679_5347586411994802426_o

Ozývají se vám skutečně přímo sami studenti, ne jejich učitelé?

Opravdu studenti. Na Facebooku se nám jich ozvalo minimálně dvacet z různých škol po České republice, tedy docela dost.

Proč jste se rozhodli cílit právě na středoškoláky?

Bylo to v podstatě ze dvou důvodů. Jednak si myslíme, že jsme také mladí lidé, a máme tak šanci je dobře oslovit. Přizpůsobili jsme tomu i naši komunikaci, sdílíme na Facebooku memy, gify a podobně. Snažíme se, aby tomu jednak studenti rozuměli, a také, aby to nebrali jako nějaký vopruz. I web je napsaný pro ně stravitelnou formou. A za druhé středoškoláci proto, že mají ještě otevřené hlavy, mají chuť se učit něco nového. Je ale zajímavé, že styl komunikace, který máme, funguje i na starší lidi, Když se podíváme na data z Facebooku a Google Analytics, vidíme, že i oni na naše příspěvky reagují.

Máte za sebou už několik přednášek a setkání se studenty, jaké jsou jejich reakce?

Je to hodně proměnlivé. Probíhá to tak, že jim ukážeme video, vysvětlíme, o čem náš projekt je, a proč by mu měli věnovat pozornost. Potom se prochází jednotlivé konkrétní body průvodce. Občas tam jsou někteří, kteří nedávají pozor, jindy se jim to hrozně líbí a tleskají ve stoje, což se stalo teď v Hradci Králové.

15235532_363176274035384_4203596976751560737_o

Myslíte si, že naučit se rozpoznat dezinformaci a propagandu může opravdu každý? Co ti, které to opravdu nezajímá?

To, že je to nezajímá, je právě tím, co ta současná propaganda chce. Rozdíl mezi starou propagandou a novou je, že ta starší byla hodně explicitní, ukazovala na konkrétního člověka, měla ve všem jasno. Ale účelem propagandy 2.0, jak my jí říkáme, je jak kdyby utopit člověka na internetu ve spoustě obsahu, že nebude moci rozlišit, co je pravda a co je dezinformace. Ztratí návaznost na to, co se skutečně děje a začne být apatický, což v podstatě dává volné ruce lidem, kteří nemají s demokracií dobré plány. Myslím, že právě u studentů je ta míra apatie ještě menší, než kdybychom si pozvali sál plný čtyřicátníků.

Vytvořili jste průvodce, pořádáte přednášky, co plánujete dál?

Hlavní část naší kampaně teď končí. Její výsledky budeme posílat do soutěže Peer to peer: Challenging extremism, kde soutěží studenti z desítek vysokých škol z celého světa. Přednášky ale budou pokračovat dál, teď jsou naplánované dvě v Olomouci. Jejich druhé kolo by mělo být v lednu a únoru. Ozvali se nám třeba i z Popradu ze Slovenska.

Medailonek

Ondřej Chlupáček je jedním z devíti autorů projektu Zvol si.info. Narodil se 8. 3. 1993 v Třebíči, kde vystudoval img_7946katolické gymnázium. Nyní studuje na Fakultě sociálních studií v Brně, má za sebou bakalářské studium Bezpečnostních a strategických studií a oboru Mediální studia a žurnalistika, ve kterém pokračuje i na magisterském studiu.

 O projektu

Zvol si.info je studentským projektem, který vznikl na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v rámci předmětu o propagandě a cílí především na středoškoláky. Jeho součástí je Surfařův průvodce po internetu, který představuje nejčastější dezinformační přešlapy. Kromě toho studenti pořádají přednášky přímo na školách.

Autor článku