V Mladé Boleslavi funguje laboratoř na nedestruktivní testování vozidel

Zdroj fotografie: TÜV-SÜD

Jistě si mnozí z nás pamatují videa od BESIPu s populárními takzvanými „crashtesty“ nových i starších modelů aut. S podobným testováním vozů by měl být v brzké době konec. Destruktivní bezpečnostní zkoušky vozidel by měly být nahrazeny laboratorním testováním vozidel, které vyvinula společnost TÜV SÜD.

V mladoboleslavské čtvrti Bezděčín se v minulých dnech otevřela teprve třetí taková laboratoř na světě a nese jméno Dynamic Component Testing (DYCOT). Nové výzkumné pracoviště testuje automobily pomocí fyzické simulace zatížení komponentů a struktur vozidel. Nebude tedy třeba několika prototypů. „Ta podstatná část karoserie opravdu neprojde destruktivní zkouškou. Ta je vyztužená a my zkoumáme jednotlivé dílčí komponenty,“ uvedl zástupce vedoucího laboratoře DYCOT Martin Škopek.

V praxi to vypadá tak, že místo nárazu vozu do překážky je vymrštěn katapultem po kolejích tak, aby ráz katapultu věrně simuloval samotný náraz. Komponenty ve voze i figuríny uvnitř jsou pak osázeny desítkami senzorů a zaznamenávají tak veškerý pohyb a působení sil sledované a vyhodnocované počítačem. Podle ředitele divize TÜV SÜD Jiřího Sochy se jedná o unikátní technologii ve střední a východní Evropě. DYCOT byla za projekt oceněna třetím místem v soutěži CzechInvest Investor roku a podnikatelská nemovitost roku 2015 v kategorii Výzkum a vývoj.

Zdroj: ČTK

Autor článku

Profilový obrázek