Systém při autonehodě sám zavolá pomoc. Od dubna je jeho instalace do vozů povinná

Zdroj fotografie: HZS Jihočeského kraje

Začátkem tohoto měsíce začal fungovat systém automatického tísňového volání eCall. Od prvního dubna tak mají výrobci automobilů povinnost instalovat jednotky systémů do všech nových modelových řad automobilů. Důvodem je zkrácení doby mezi ohlášením nehody a příjezdem hasičů a záchranářů. Nové automobily tak budou muset obsahovat jednotku GNSS včetně SIM karty a hlasového telefonu.

V případě nehody bude posádce stačit stisknout tlačítko SOS a automobil vyšle signál s informacemi na tísňové centrum a zároveň vytočí číslo 112. Dispečeři se z poslaných informací dozví přesnou polohu, značku auta a dokonce i počet lidí ve vozidle. Po spojení komunikuje posádka s operačním důstojníkem, který vyhodnotí situaci a vyšle podle potřeby na místo nehody záchranné složky.

Nejedná se ale o úplnou novinku. Některé automobilky tento systém instalovaly do svých vozů už před dvěma roky. Povinností se používání systému stává až od letošního dubna. Pomoci by tak měl především na méně frekventovaných silnicích, kde je obtížné sehnat jakoukoliv pomoc. „Podle statistik ročně zemře pět až deset lidí kvůli tomu, že si nejsou schopni zavolat pomoc. Tomu by měl systém předcházet,“ uvedl pověřený ředitel oddělení Besip Tomáš Neřold. Iniciátorem nařízení je ministerstvo dopravy.

Zdroj: ceskatelevize.cz

Autor článku

Profilový obrázek