Slow fashion v českém podání. Nenošené oděvy přešívají matka s dcerou na dětské oblečení pod značkou Přešito

Zdroj fotografií: Archiv Přešito

Jitka Kovaříková s dcerou Hanou Fialkovou založily značku Přešito. Za počátkem nápadu na podnikání stála souhra okolností. Haně Fialkové se narodila holčička Mája, a zároveň jí v šatníku viselo vyřazené oblečení, které neměla to srdce vyhodit. Poprosila proto svoji maminku Jitku, aby z nich přešila oblečení na vnučku. První přešívací pokusy dopadly nad očekávání dobře, a tak obě začaly přemýšlet, co dál.

První látky získaly ženy průběžným tříděním vlastních šatníků. Postupně jim začala materiál dodávat i rodina a přátelé, kterým se jejich počínání zamlouvalo. „Postupem času přibývá i nabídek na materiál od cizích lidí, kteří se o nás dozvěděli a fandí nám. Bohužel naše skladovací prostory jsou zatím velmi omezené, proto takové nabídky přijímáme zatím jen výjimečně. Ideální stav je, pokud si u nás někdo nechá přešít vlastní vytříděné oblečení, tedy materiál přijde, maminka Jitka ho zpracuje a přešije, a pak zase pošle zpět majiteli,“ uvádí Hana Fialková.

Matka s dcerou soustředí svou činnost na upcyklaci, tedy znovuvyužití už nenošeného oblečení. Přešívání má pro Hanu Fialkovou nejen ekologický, ale i emoční přesah. „Ten citový rozměr, kdy vidíte svoji oblíbenou věc, kterou už ale z nějakého důvodu sami nenosíte, v přešité variantě na svém potomkovi, je třeba pro mě hrozně důležitý.“ Ona sama má celkově pozitivní vztah k ekologii a snaží se ho zapojovat do svého každodenního života. Doma třídí odpad, snaží se neplýtvat a chodit pěšky, jak nejčastěji to jde.

Značku Přešito budují obě ženy pozvolna. Jitka Kovaříková totiž šije oděvy značky Přešito při běžném zaměstnání ve svém volném čase. „Naše zákaznická základna se teprve buduje. Na začátku nám ale pomohla soutěž Rozjezdy, kam jsme se přihlásily s pouhým nápadem. Ten zaujal porotu natolik, že nás ocenila druhým místem v Karlovarském kraji. To byl pro nás potřebný impuls, abychom o tom přestaly jen mluvit, ale začaly se přešívání trochu víc věnovat,“ uvádí Hana Fialková s tím, že ohlasy na jejich značku jsou veskrze pozitivní.

Na cestě k vlastnímu podnikání jim velmi pomohla již zmiňovaná soutěž Rozjezdy, kde Jitka Kovaříková i od cizích lidí slyšela, že to, co vyrábí, jsou pěkné a kvalitní věci. Dodalo jí to potřebné sebevědomí. A tak obě ženy zintenzivnily svou práci na značce Přešito. „Maminka ve volném čase vytváří, já se k jednotlivým věcem snažím dodat příběh, který za nimi stojí. Protože si myslím, že celá myšlenka upcyklace v sobě nese víc než jen prodej ušitých věcí, těch koupíte všude spousty. Tím spíše je to ale běh na dlouhou trať, protože na tenhle styl nakupování a užívání věcí musí být člověk trochu nastavený,“ přibližuje myšlenku svého počínání Hana Fialková.

Proces tvorby nového dětského oblečení obě ženy velmi naplňuje a baví. Občas se dočkají i trochu překvapivého výsledku. „Pokud něco tvoříte z už hotové věci, je ten proces o dost jiný, než když se šije z běžně dostupných, nových látek. Proto třeba někdy materiál nevyjde úplně tak, jak maminka počítá, a pak se musí nějak popasovat s řešením. Ale myslím, že to zatím pokaždé zvládla báječně. Výsledná věc je pak skrz naskrz originál, druhou takovou prostě nekoupíte,“ uvádí ke vzniku jednotlivých modelů autorka značky Přešito.

Autor článku

Zuzana Tomášková