Své 214. výročí letos oslaví vyhlášený bylinný likér, chlouba České republiky a držitel mnoha světových ocenění – Becherovka. Přečtěte si, jak nápoj přišel ke své originální receptuře a čemu vděčí za svůj raný úspěch.
Becherovka se již více než 200 let vyrábí z karlovarské vody, lihu, přírodního cukru a tajné směsi bylinek a koření. Její tradiční receptura se zrodila roku 1805, kdy osobní lékař knížete Maxmiliana Friedricha von Plattenberg daroval Josefu Becherovi recept na nový likér. Karlovarský obchodník tak o dva roky později začal prodávat léčebný nápoj s názvem English Bitter určený k léčbě onemocnění žaludku. Becherovy kapky rychle získaly na oblibě díky unikátnímu spojení léčivých účinků bylin a lahodné chuti.
Vývoz Becherovky do světa začal už v polovině 19. století. Na svých lodích tento likér zavedla například dopravní firma Lloyd jako lék na potíže se zažívacím traktem, pálení žáhy, žaludeční křeče a mořskou nemoc. Na začátku 20. století se Becherovka stala dvorním dodavatelem císařského dvora.
Za dob socialistického Československa byl likér jedním z nejúspěšnějších vývozních artiklů. Becherovka byla po válce celých 57 let v rukou státu. K jejímu zestátnění došlo po poválečném odsunu Becherů z České republiky. Poslední členka rodu Becherů a jediná ženská držitelka výrobního tajemství Hedda Becher tak musela vydat rodinný poklad komunistickému režimu. Firma přešla zpět do soukromého vlastnictví až v roce 2001. V současnosti značku vlastní francouzský koncern Pernod Ricard.
Becherovka od svého vzniku získala celou řadu ocenění, mezi nejvzácnějšími například čestné medaile a tituly ze světových výstav či nejvyšší udělovaný titul Grand Prix z Paříže 1900. Mezinárodní ceny však sbírá i v současnosti – třeba zlatou medaili na San Francisco World Spirits Competition 2016, kde opakovaně soutěží více než 1400 značek.
Světový věhlas likéru podnítil mnohé zloděje a plagiátory ke kopírování názvu, etiket i samotného nápoje, značka se však všem pokusům úspěšně ubránila.
Svůj legendární plochý tvar získala lahev Becherovky již v roce 1866. O čtyřicet let později se pak začala odlévat ze zeleného skla. V roce 2003 vznikla typická žlutomodrá etiketa se symbolickou červenou pečetí a podpisem syna zakladatele likérky, Jana Bechera. Symbolika však jako by stále nebyla kompletní, a tak v roce 2018 etiketa prošla poslední úpravou. „Přivedli jsme k životu kryptogram, tajemný symbol provázející značku od samého počátku. Nová lahev s sebou tak nese tajemství staré více než dvě stě let,“ uvádí firma na svých stránkách.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
5 knih o seberozvoji a zdraví, které vám pomohou nastartovat nový rok
Ať už patříte k těm, kteří si dávají novoroční předsevzetí, nebo ne, pozitivní motivace se pro…