Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Příběhy českých firem: Nábytek TON z českého dřeva dělá radost po celém světě 

3 minuty radosti
Technologií ohýbání dřeva je TON unikátní. Foto: TON

Městečko Bystřice pod Hostýnem na Kroměřížsku je domovem asi osmi tisíc obyvatel a také jedné výjimečné továrny. V té se už přes 160 let vyrábí nábytek ze dřeva pocházejícího z českých a slovenských lesů. Čím je firma TON unikátní? A jaký kus nábytku je z její nabídky nejoblíbenější? 

Továrna na Ohýbaný Nábytek. Už samotné sousloví, které dalo firmě název, v sobě ukrývá takřka vše podstatné. Vystihuje portfolio společnosti a zároveň i technologii výroby, která spočívá právě ve strojovém i ručním ohýbání nábytku. To je pro TON charakteristické, navíc ve světě tuto technologii používá pouze několik firem, a právě díky ní vznikají jedinečné produkty.

Provoz továrny byl v Bystřici pod Hostýnem zahájen v roce 1861, jde tak o nejstarší továrnu svého druhu na světě. Zakladatel Michael Thonet si místo zvolil pro jeho obklopení bukovými lesy, jež nabízely dostatek materiálu pro výrobu. Díky unikátní technologii i neobvyklému systému organizace práce se společnosti dobře dařilo, a to i v zahraničí, kam ve velkém vyváží dodnes. Po první světové válce vznikla fúze Thonet-Mundus, z níž se po druhé světové válce stal národní podnik Thonet, který byl následně v roce 1953 přejmenován na dnešní TON.

Foto: TON

Zatímco základní technologie a místo výroby zůstaly v průběhu let neměnné, leccos se naopak proměnilo. „Nad inovacemi přemýšlíme denně. Technologický posun a automatizace výroby jsou dnes podmínkou pro přežití každé výrobní firmy. Od roku 2010 navíc spolupracujeme s předními českými i zahraničními designéry. Produktové portfolio tak tvoří klasická řada ohýbaného nábytku doplněná o novodobé produkty,” říká marketingová specialistka firmy Lenka Sršňová.

Právě tento krok znamenal pro společnost důležitý milník, kdy se posunula od masové výroby nábytku k vlastní tvorbě, čímž také výrazně vzrostl zájem o její produkty. Zároveň tak k dlouhodobě nejznámějšímu produktu – židli č. 14, která se nachází i v logu firmy – přibyl novodobý oblíbenec v podobě židle Merano. 

Foto: TON

Zmíněné informace ukazují, že firma neusíná na vavřínech, ale snaží se držet krok s dobou. „Dnes pracujeme hlavně na čistém a konzistentním portfoliu firmy s hlavním cílem tvořit nadčasové produkty. Chceme, aby nábytek z Bystřice pod Hostýnem přetrval několik generací. Aby se u něj setkávaly celé rodiny s přáteli a prožívaly radost při trávení společných chvil. O tom by přece měl život být,” uzavírá Sršňová. 

Autorský článek Kristýny Motlové

Související články

Zaručeně zlepší den

Kosmetický paradox. Pochází červená rtěnka z Íránu?

Jak vyzrát na antihmotu? Vědci z CERNu vědí

Jubilejní 15. ročník Equal Pay Day zaznamenal rekordní účast

Čeští vědci potvrdili novou formu magnetismu

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Utopia Avenue přináší příběh fiktivní kapely z 60. let

Inspirace z knihovny: Utopia Avenue přináší příběh fiktivní kapely z 60. let

Jaké bylo mít hudební skupinu v 60. letech minulého století? Celosvětově uznávaný spisovatel David…