Obyvatelé Londýna se ve velkém pouští do včelaření

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Že včely patří na vesnici a med se kupuje jen v obchodech? Tak tomuto stereotypu se postavili lidé z města hrdě čelem. Kdo z nás přeci nemiluje sladké? Londýňané si pořizují vlastní včelstva a vyrábějí med přímo doma.

Mnohé rodiny se začaly přihlašovat do kurzů včelařství a na nespočtu zahrádek se tak postupně objevují další a další úly. Oblíbenost je taková, že se počet lidí žijících v britském hlavním městě, kteří mají svou vlastní kolonii, za posledních pět let více než zdvojnásobil. Je to následek rozsáhlé mediální kampaně na ochranu včel, která v poslední době probíhá.

Dle údajů programu britského supermarketu Co-Operative nazvaného Plan Bee (který v názvu používá podobnost slova včela písmenu B, tedy Plán Včela alias Plán B), uvádí, že včelí populace klesla za posledních několik let o zhruba třicet procent.

Včel přes zimu ubylo výrazně více, než je zvykem. Ale právě díky ochotným londýnským rodinám se má tento trend již brzy změnit. Jen těžko lze ovlivnit extrémně znečištěné životní prostředí, kterému jsou Londýňané vystavování. Co ale změnit lze je vybudovat více úlu, kde by tento oblíbený hmyz mohl přebývat.

Nová medová velmoc

Poptávka vzrostla pouze v tomto roce neuvěřitelnou rychlostí. Například společnost Barnes & Webb zažívá takový nárůst v zájmu, že musí některé žadatele dokonce odmítat.

Od roku 2012 nainstalovali zhruba čtyřicet úlů, z čehož většina byla umístěna jen za minulý rok. Místně vyprodukovány med se pak prodává v mnoha obchodech po celém Londýněči například v oblíbené nákupní galerii Selfridges.

Úly musí být rozumně rozmístěny tak, aby se jak nacházely v oblasti, kde mají včely dostatek květů k opylování, tak v místě, kde již není příliš mnoho dalších úlu, aby se zabránilo jejich přemnožení, vysvětlil Webb.

A tak se obyčejně rodiny, páry i mladí nadšenci s chutí pouští do něčeho zcela neprozkoumaného a ve velkém si pořizují vlastní úly. A kampaně na podporu včelařství dále běží. Kromě Co-Opu se do programu zapojila i módní značka J Crew, která vytvořila speciální tričko. Výtěžek z jeho prodeje poputuje na pomoc charitě Bug Life.

Včelám se blýská na lepší časy a vypadá to, že by se Londýn mohl již brzy stát medovým velkovýrobcem. A možná se tak v Londýně již brzy po boku oblíbeného medvídka Paddingtona objeví i kreslený milovník medu, Medvídek Pú.

Autor článku

Profilový obrázek