Vlakobus může podle názvu znít jako hybridní stroj z budoucnosti. Ve skutečnosti už ale toto vozidlo brázdí silnice a koleje Japonska. Právě v tom tkví jeho unikátnost – zvládá totiž obojí.
Odborně se takzvaný vlakobus nazývá duálním motorovým vozidlem. Primárně jezdí po silnicích, ale může si to namířit do cíle i po kolejích. Vozidlo je poháněné naftou a v mnohém připomíná obyčejný autobus. Jenže je o něco menší, vejde se do něj nejvýš 21 cestujících, a také není tak rychlý – na silnici jede maximálně 60 kilometrů v hodině. Hlavní rozdíl však spočívá v již zmiňované variabilitě. Jakmile tento stroj přijede ke kolejím, spustí kovový podvozek – zejména přední část autobusu se při tom trochu nadzvedne – a dál může pokračovat jako vlak. Na trati je pak i o něco rychlejší. Může dosáhnout rychlosti až 100 kilometrů v hodině.
První duální motorové vozidlo vyjelo z autobusového terminálu v Tokušimě a pak pokračovalo jako vlak do sousední prefektury Koči. Nejdelší trasa, na kterou bude vůz nyní nasazen, měří 50 kilometrů. Projekt by měl pomoci především starším občanům žijícím mimo městská centra. Podle železniční společnosti se tito lidé budou moci dostat například k nákupním centrům nebo do lázní, aniž by přestupovali. Cestování tak pro ně bude mnohem snadnější.
Zdroj: iRozhlas
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Vydejte se na cesty. Tereza Ramba promlouvá do duše všem Dobrodruhům
Láska je. Věta, která vystihuje životy nás všech. Protože láska je všechno, jak by řekla Tereza…