Vlakobus může podle názvu znít jako hybridní stroj z budoucnosti. Ve skutečnosti už ale toto vozidlo brázdí silnice a koleje Japonska. Právě v tom tkví jeho unikátnost – zvládá totiž obojí.
Odborně se takzvaný vlakobus nazývá duálním motorovým vozidlem. Primárně jezdí po silnicích, ale může si to namířit do cíle i po kolejích. Vozidlo je poháněné naftou a v mnohém připomíná obyčejný autobus. Jenže je o něco menší, vejde se do něj nejvýš 21 cestujících, a také není tak rychlý – na silnici jede maximálně 60 kilometrů v hodině. Hlavní rozdíl však spočívá v již zmiňované variabilitě. Jakmile tento stroj přijede ke kolejím, spustí kovový podvozek – zejména přední část autobusu se při tom trochu nadzvedne – a dál může pokračovat jako vlak. Na trati je pak i o něco rychlejší. Může dosáhnout rychlosti až 100 kilometrů v hodině.
První duální motorové vozidlo vyjelo z autobusového terminálu v Tokušimě a pak pokračovalo jako vlak do sousední prefektury Koči. Nejdelší trasa, na kterou bude vůz nyní nasazen, měří 50 kilometrů. Projekt by měl pomoci především starším občanům žijícím mimo městská centra. Podle železniční společnosti se tito lidé budou moci dostat například k nákupním centrům nebo do lázní, aniž by přestupovali. Cestování tak pro ně bude mnohem snadnější.
Zdroj: iRozhlas
Podpořte Pozitivní zprávy pomocí Givt
GIVT promění vaše každodenní nákupy na internetu v dobrý skutek. Stačí využít Pomocníka nebo před…
Co inspiruje spisovatele k další tvorbě? Miroslav Hlaučo, autor úspěšného románu Letnice, nachází podněty ve všem, co čte, vidí, slyší i prožívá. V rozhovoru prozrazuje, proč nepíše podle pevné osnovy, jak ho překvapil mezinárodní zájem o jeho knihu a proč si na další dílo dává čas.
Inspirace z knihovny: Kouzlo školy lesa učaruje nejen dětem. Přináší tipy na hry v přírodě
Propadají vaše děti často nudě a tvrdí, že nemají co dělat? Někdy může být těžké nepodlehnout a…