Pro Čechy byl nákup použitého zboží typickým tabu, a přestože bazary zde nejsou ničím neobvyklým, málokdo se k nákupu v nich ochotně přizná. Nyní se ale situace mění, píše server Euro News.
„Lidé obvykle sdílejí radost z nakupování oblečení z druhé ruky pouze s okruhem rodiny a blízkých přátel,“ shrnuje studie o českých nákupních zvyklostech z roku 2019, jejíž autorkou je analytička Markéta Rulíková. Zajímavý faktor důvodu vyhýbání se second-handům je, že nenosit úplně nové (a navíc značkové) oděvy pro mnoho Čechů naznačuje neschopnost zajistit rodinu, příliš známé trápení z doby socialismu. Ekonomický dopad pandemie COVID-19 zakončený spirálovitou inflací a cenami energií však nově ukazuje, že vedl k nákupní horečce z druhé ruky.
„Nikdy jsme neměli takové příjmy jako v posledních měsících,“ říká Monika van den Berg z Moment Czech Republic, nevládní organizace, která provozuje několik second handů a charitativních obchodů po celé zemi. Kromě zvýšení tržeb v second handech se od loňského roku celostátně ztrojnásobil prodej ojetin.
Někteří si myslí, že je to zkrátka chuť kupovat věci z druhé ruky. Češi jsou stále šetrnější k životnímu prostředí, a tyto nové nákupní návyky jdou ruku v ruce s udržitelným chováním vůči planetě.
„Myslíme si, že boom je částečně způsoben naší nabídkou,“ říká van den Berg. „Prodáváme oblečení té nejlepší kvality a velmi dobrých značek díky způsobu, jakým darované oblečení třídíme. Zákazník dostane velmi kvalitní oblečení za minimální cenu,“ uvedla. Nicméně tím nejhlavnějším faktorem stále zůstávají náklady.
Inflace prudce roste od přelomu roku 2022. V červnu dosáhla hodnoty 17,2 procenta, což je nejvíce v historii. A ekonomové předpovídají, že by se do budoucna mohla vyšplhat ještě výše. Zároveň také rostou ceny energií a vzrůstají obavy, že s blížící se zimou se situace ještě zhorší. Podle indexu spotřebitelské důvěry OECD byli Češi v červnu ohledně budoucnosti spotřeby domácností a úspor stejně pesimističtí jako byli po více než deset posledních let. Není proto divu, že se lidé nyní obrátili k nakupování použitého zboží, protože zpřísnili své výdaje v domácnosti.
Například ceny oblečení jsou aktuálně podle posledních údajů Českého statistického úřadu vyšší o 19,9 procenta, obuv podražila průměrně o 15,4 procenta oproti loňskému roku. „Lidé v České republice se stále více obávají o svou finanční situaci a snaží se ušetřit každý haléř,“ řekl Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. „Omezují zejména výdaje na nepodstatné věci a mezi ně patří oblečení, oděvy nebo boty,“ doplnil. Podle něj bude tento trend v následujících měsících a čtvrtletích ještě výraznější s tím, jak se bude celková ekonomická situace v České republice dále zhoršovat, což může v příštím roce vést k výraznému nárůstu míry nezaměstnanosti.
S tím, jak si lidé utahují opasky, firmy také usnadňují online vyhledávání a nákup věcí z druhé druhy. Mnoho sekáčů inzeruje své zboží na sociálních sítích a některé mají své vlastní internetové e-shopy. Na trh s věcmi z druhé ruky se dostávají i tradiční prodejci nového a značkového oblečení.
V dubnu 2021 německý internetový prodejce Zalando, který prodává po celé Evropě, spustil v České republice kategorii svého webu „pre-owned“. Od té doby, co v roce 2020 tuto sekci webu spustili po celé Evropě, se kategorie rozrostla z 20 000 na více než 400 000 položek, včetně České republiky, kde ohlasy zákazníků byly velmi pozitivní.
Online platformy nyní stále více usnadňují lidem prodávat své použité zboží jiným kupujícím a využívají rychle rostoucí trh elektronického obchodování v České republice, který loni zaznamenal 14procentní skok v hodnotě přibližně 9,1 miliardy EUR, jak uvádí Heureka Group, jeden z největších evropských srovnávačů cen. V roce 2019 byla spuštěna e-commerce platforma Knihobot, která lidem umožňuje nakupovat a prodávat použité knihy. Inflace a rostoucí náklady domácností nevytvářejí jen další lovce výhodných nabídek, ale také přiměla lidi, aby prodávali své vlastní zboží.
Vinted, původně litevské online tržiště pro nákup, prodej a výměnu zboží, má kolem jednoho milionu registrovaných členů využívajících českou platformu.
„Platformy jako Vinted mohou být pro lidi dobrým místem zmírnit dopad inflace na vlastní kapsu prodejem věcí, které již nepotřebují, a navíc víme, že lidé jsou motivováni finančními výhodami věcí z druhé ruky a také ekologickými aspekty,“ říká Lilly Berns, PR manažerka Vinted pro Německo. V sektoru re-commerce nicméně stále existuje prostor pro expanzi. Zmíněný Vinted například nedávno propojil zákazníky v České republice a Polsku, což znamená, že lidé v obou zemích si nyní mohou navzájem nakupovat a prodávat své použité zboží. Přidal také kategorie péče o domácí mazlíčky a zábava.
Zboží z druhé ruky zkrátka zažívá boom a trh s nabídkou těchto produktů se neustále rozrůstá. A co vy? Jaký máte vztah k second-handům? Dejte nám vědět.
Zdroj: Euro News
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Jak udržet své tělo v kondici, napoví Jóga mezi e-maily
Cvičit jógu je stále více moderní a trendy. Záda vám zajisté poděkují, pokud cviky provádíte…