Přístavy jsou srdcem světového globálního obchodu, spojují a podporují hospodářský růst. S jeho velkou silou však přichází problém: přístavy mají masivní uhlíkovou stopu. Nové technologie by to ale mohly změnit, píše Euro News.
Ještě před nedávným sloučením s přístavem v Antverpách drželo belgické Zeebrugge titul světového špičkového přístavu pro přesun automobilů. Velké lodě, které zde kotví, vyrábějí elektřinu spalováním paliva. Ale v blízké budoucnosti se již budou moci připojit k čisté energii vyráběné z nových větrných turbín, což je udržitelnější řešení, ideální pro tuto větrnou oblast Belgie.
Další krok směrem k udržitelnějšímu fungování zavedl antverpský přístavní Euroterminál (AET), který přešel na LED světla, pokrývá své střechy solárními panely a umývá kontejnery a auta nashromážděnou dešťovou vodou. Vítr v Antverpách není příliš konzistentní a ani slunce nesvítí vždy, nicméně terminál se s tím vyrovná pomocí nového bateriového úložiště. Celkově nyní terminál získává 86 % své energie ze zelených zdrojů, což má za následek předvídatelnější provozní náklady.
Přístav Antverpy-Bruggy přispívá 4,5 % k belgickému HDP a poskytuje více než 160 000 pracovních míst prostřednictvím svých nákladních terminálů a distribučních centeč. Jeho emise CO₂ však dosahují každý rok 17 milionů tun. Tuto hodnotu však chce přístav snížit, a dokonce se stát uhlíkově neutrálním, a to do roku 2050.
Další z cest k dosažení tohoto cíle je zachycování, ukládání a opětovné použití CO₂ z průmyslu. V budoucnu se přístav chce stát mezinárodním centrem využívající zelený vodík, který může nahradit fosilní zdroje energie v mnoha průmyslových aplikacích.
Projekt PIONEERS, který je jedním z koordinátorů podílejících se na ekologizaci přístavu Antverpy-Bruggy a spolupracuje i s dalšími evropskými přístavy, napomáhá v rámci své činnosti zavedení různých strategií, které mohou přístavy využít ke snížení svého dopadu na životní prostředí a zároveň si zachovat konkurenceschopnost.
V neposlední řadě může mít na emise velký vliv způsob, jakým se lidé pohybují v přístavech. Od těžkých nákladních aut a nákladních vlaků až po osobní auta zaměstnanců, to vše přispívá k celkovému znečištění, které postihuje lidi žijící v přístavních městech. Momentálním cílem Antverp je, aby alespoň polovina jejich obyvatel využívala udržitelné způsoby dopravy.
Průmysl teprve začíná svou cestu k zelenějším přístavům, nicméně vzhledem k tomu, že Evropa aktivně usiluje o klimatickou neutralitu do roku 2050, konečný cíl je jasný.
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Pocity v našich životech mají nezastupitelnou roli, přičemž se pravděpodobně jedná o nejsilnější…