Přístavy jsou srdcem světového globálního obchodu, spojují a podporují hospodářský růst. S jeho velkou silou však přichází problém: přístavy mají masivní uhlíkovou stopu. Nové technologie by to ale mohly změnit, píše Euro News.
Ještě před nedávným sloučením s přístavem v Antverpách drželo belgické Zeebrugge titul světového špičkového přístavu pro přesun automobilů. Velké lodě, které zde kotví, vyrábějí elektřinu spalováním paliva. Ale v blízké budoucnosti se již budou moci připojit k čisté energii vyráběné z nových větrných turbín, což je udržitelnější řešení, ideální pro tuto větrnou oblast Belgie.
Další krok směrem k udržitelnějšímu fungování zavedl antverpský přístavní Euroterminál (AET), který přešel na LED světla, pokrývá své střechy solárními panely a umývá kontejnery a auta nashromážděnou dešťovou vodou. Vítr v Antverpách není příliš konzistentní a ani slunce nesvítí vždy, nicméně terminál se s tím vyrovná pomocí nového bateriového úložiště. Celkově nyní terminál získává 86 % své energie ze zelených zdrojů, což má za následek předvídatelnější provozní náklady.
Přístav Antverpy-Bruggy přispívá 4,5 % k belgickému HDP a poskytuje více než 160 000 pracovních míst prostřednictvím svých nákladních terminálů a distribučních centeč. Jeho emise CO₂ však dosahují každý rok 17 milionů tun. Tuto hodnotu však chce přístav snížit, a dokonce se stát uhlíkově neutrálním, a to do roku 2050.
Další z cest k dosažení tohoto cíle je zachycování, ukládání a opětovné použití CO₂ z průmyslu. V budoucnu se přístav chce stát mezinárodním centrem využívající zelený vodík, který může nahradit fosilní zdroje energie v mnoha průmyslových aplikacích.
Projekt PIONEERS, který je jedním z koordinátorů podílejících se na ekologizaci přístavu Antverpy-Bruggy a spolupracuje i s dalšími evropskými přístavy, napomáhá v rámci své činnosti zavedení různých strategií, které mohou přístavy využít ke snížení svého dopadu na životní prostředí a zároveň si zachovat konkurenceschopnost.
V neposlední řadě může mít na emise velký vliv způsob, jakým se lidé pohybují v přístavech. Od těžkých nákladních aut a nákladních vlaků až po osobní auta zaměstnanců, to vše přispívá k celkovému znečištění, které postihuje lidi žijící v přístavních městech. Momentálním cílem Antverp je, aby alespoň polovina jejich obyvatel využívala udržitelné způsoby dopravy.
Průmysl teprve začíná svou cestu k zelenějším přístavům, nicméně vzhledem k tomu, že Evropa aktivně usiluje o klimatickou neutralitu do roku 2050, konečný cíl je jasný.
Podpořte Pozitivní zprávy pomocí Givt
GIVT promění vaše každodenní nákupy na internetu v dobrý skutek. Stačí využít Pomocníka nebo před…
Co inspiruje spisovatele k další tvorbě? Miroslav Hlaučo, autor úspěšného románu Letnice, nachází podněty ve všem, co čte, vidí, slyší i prožívá. V rozhovoru prozrazuje, proč nepíše podle pevné osnovy, jak ho překvapil mezinárodní zájem o jeho knihu a proč si na další dílo dává čas.
Životy mileniálů nejsou jednoduché. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde především o zábavu…