Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Belgický přístav s vysokou uhlíkovou stopou si klade za cíl stát se nejudržitelnějším na světě

3 minuty radosti
Ilustrační foto: Pixabay

Přístavy jsou srdcem světového globálního obchodu, spojují a podporují hospodářský růst. S jeho velkou silou však přichází problém: přístavy mají masivní uhlíkovou stopu. Nové technologie by to ale mohly změnit, píše Euro News.

Síla větru

Ještě před nedávným sloučením s přístavem v Antverpách drželo belgické Zeebrugge titul světového špičkového přístavu pro přesun automobilů. Velké lodě, které zde kotví, vyrábějí elektřinu spalováním paliva. Ale v blízké budoucnosti se již budou moci připojit k čisté energii vyráběné z nových větrných turbín, což je udržitelnější řešení, ideální pro tuto větrnou oblast Belgie.

Cíle udržitelnosti přinášejí ekonomické výhody

Další krok směrem k udržitelnějšímu fungování zavedl antverpský přístavní Euroterminál (AET), který přešel na LED světla, pokrývá své střechy solárními panely a umývá kontejnery a auta nashromážděnou dešťovou vodou. Vítr v Antverpách není příliš konzistentní a ani slunce nesvítí vždy, nicméně terminál se s tím vyrovná pomocí nového bateriového úložiště. Celkově nyní terminál získává 86 % své energie ze zelených zdrojů, což má za následek předvídatelnější provozní náklady.

Zdroj: euronews

Přístav Antverpy-Bruggy přispívá 4,5 % k belgickému HDP a poskytuje více než 160 000 pracovních míst prostřednictvím svých nákladních terminálů a distribučních centeč. Jeho emise CO₂ však dosahují každý rok 17 milionů tun. Tuto hodnotu však chce přístav snížit, a dokonce se stát uhlíkově neutrálním, a to do roku 2050.

Alternativní paliva

Další z cest k dosažení tohoto cíle je zachycování, ukládání a opětovné použití CO₂ z průmyslu. V budoucnu se přístav chce stát mezinárodním centrem využívající zelený vodík, který může nahradit fosilní zdroje energie v mnoha průmyslových aplikacích.

Mezinárodní spolupráce

Projekt PIONEERS, který je jedním z koordinátorů podílejících se na ekologizaci přístavu Antverpy-Bruggy a spolupracuje i s dalšími evropskými přístavy, napomáhá v rámci své činnosti zavedení různých strategií, které mohou přístavy využít ke snížení svého dopadu na životní prostředí a zároveň si zachovat konkurenceschopnost.

Zelenější cesty

V neposlední řadě může mít na emise velký vliv způsob, jakým se lidé pohybují v přístavech. Od těžkých nákladních aut a nákladních vlaků až po osobní auta zaměstnanců, to vše přispívá k celkovému znečištění, které postihuje lidi žijící v přístavních městech. Momentálním cílem Antverp je, aby alespoň polovina jejich obyvatel využívala udržitelné způsoby dopravy.

Průmysl teprve začíná svou cestu k zelenějším přístavům, nicméně vzhledem k tomu, že Evropa aktivně usiluje o klimatickou neutralitu do roku 2050, konečný cíl je jasný.

Související články

Zaručeně zlepší den

Jak zatočit s obezitou? Konzumujte kimči, radí odborníci

McCartney z Beatles se po padesáti letech shledal s ukradenou kytarou

Nové jídlo s proteiny by mělo být ekologičtější než steak

Přes 100 nových živočichů objevili vědci v hlubinách oceánu u Chile

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Příběh pro děti, které bojují se strachem

Inspirace z knihovny: Příběh pro děti, které bojují se strachem

Vánoce se kvapem blíží, a tak přinášíme tip pro Ježíška na bezvadnou knihu, která udělá radost pod…