Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Belgický přístav s vysokou uhlíkovou stopou si klade za cíl stát se nejudržitelnějším na světě

3 minuty radosti
Ilustrační foto: Pixabay

Přístavy jsou srdcem světového globálního obchodu, spojují a podporují hospodářský růst. S jeho velkou silou však přichází problém: přístavy mají masivní uhlíkovou stopu. Nové technologie by to ale mohly změnit, píše Euro News.

Síla větru

Ještě před nedávným sloučením s přístavem v Antverpách drželo belgické Zeebrugge titul světového špičkového přístavu pro přesun automobilů. Velké lodě, které zde kotví, vyrábějí elektřinu spalováním paliva. Ale v blízké budoucnosti se již budou moci připojit k čisté energii vyráběné z nových větrných turbín, což je udržitelnější řešení, ideální pro tuto větrnou oblast Belgie.

Cíle udržitelnosti přinášejí ekonomické výhody

Další krok směrem k udržitelnějšímu fungování zavedl antverpský přístavní Euroterminál (AET), který přešel na LED světla, pokrývá své střechy solárními panely a umývá kontejnery a auta nashromážděnou dešťovou vodou. Vítr v Antverpách není příliš konzistentní a ani slunce nesvítí vždy, nicméně terminál se s tím vyrovná pomocí nového bateriového úložiště. Celkově nyní terminál získává 86 % své energie ze zelených zdrojů, což má za následek předvídatelnější provozní náklady.

Zdroj: euronews

Přístav Antverpy-Bruggy přispívá 4,5 % k belgickému HDP a poskytuje více než 160 000 pracovních míst prostřednictvím svých nákladních terminálů a distribučních centeč. Jeho emise CO₂ však dosahují každý rok 17 milionů tun. Tuto hodnotu však chce přístav snížit, a dokonce se stát uhlíkově neutrálním, a to do roku 2050.

Alternativní paliva

Další z cest k dosažení tohoto cíle je zachycování, ukládání a opětovné použití CO₂ z průmyslu. V budoucnu se přístav chce stát mezinárodním centrem využívající zelený vodík, který může nahradit fosilní zdroje energie v mnoha průmyslových aplikacích.

Mezinárodní spolupráce

Projekt PIONEERS, který je jedním z koordinátorů podílejících se na ekologizaci přístavu Antverpy-Bruggy a spolupracuje i s dalšími evropskými přístavy, napomáhá v rámci své činnosti zavedení různých strategií, které mohou přístavy využít ke snížení svého dopadu na životní prostředí a zároveň si zachovat konkurenceschopnost.

Zelenější cesty

V neposlední řadě může mít na emise velký vliv způsob, jakým se lidé pohybují v přístavech. Od těžkých nákladních aut a nákladních vlaků až po osobní auta zaměstnanců, to vše přispívá k celkovému znečištění, které postihuje lidi žijící v přístavních městech. Momentálním cílem Antverp je, aby alespoň polovina jejich obyvatel využívala udržitelné způsoby dopravy.

Průmysl teprve začíná svou cestu k zelenějším přístavům, nicméně vzhledem k tomu, že Evropa aktivně usiluje o klimatickou neutralitu do roku 2050, konečný cíl je jasný.

Související články

Zaručeně zlepší den

Co dělá mozek, když člověk umírá? Dotyčný zažívá halucinace nebo sní

Duben byl měsícem císařských porodů. Na jejich úskalí upozorňuje nový projekt Císařovnám

Inteligentní drony, které najdou strom s kůrovcem, hasí požár nebo lokalizují raněné vytváří na FEL ČVUT

Mohou tyto houby léčit barvoslepost? Studie říká, že ano

Inspirativní rozhovor

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Amputací nohy život nekončí, říká plavkyně Věra Závorková

Ve 13 letech jí lékaři diagnostikovali nádor v koleni, následná léčba včetně chemoterapie ovšem nepomohla, a tak musela podstoupit amputaci. I přes to se Věrka nevzdává a vyhrává jednu medaili za druhou. Jejím snem je paralympiáda.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte

Inspirace z knihovny: Řízky nechte doma. Výlety s Gastromapou Lukáše Hejlíka si zaručeně vychutnáte

Už druhé prázdniny po sobě bude velká část Čechů trávit dovolenou v tuzemsku. Letos na jaře vyšla…