Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Za úspěšným byznysem se někdy může skrývat i pouhá drobnost. Například cedule ze zkrachovalé nevadské kavárny.

Když si Jan Janák v roce 1991 do kufru auta ukládal ceduli zrušené nevadské kavárny, ani ve snu jej nenapadlo, jak významně mu název zkrachovalé kavárny CrossCafe zasáhne do života. A to především v pozitivním slova smyslu. Návštěva některé z kaváren, které společně se svým bratrem vlastní, se totiž stala neodmyslitelnou součástí života mnoha Čechů. Jednu z osmnácti kaváren CrossCafe dnes můžeme navštívit v Plzni, Praze a Hradci Králové.

Fungující byznys bratrů ale nevznikl ze dne na den. K současnému úspěchu vedla dlouhá a strastiplná cesta. Jan Janák vzpomíná, jak se na samém začátku rozhodli s bratrem otevřít svou vlastní restauraci, které dali jméno Hamburk. Bylo to krátce poté, co se jeho bratr vrátil z Ameriky, kam v roce 1984 emigroval. Zákazníci ale Hamburk navštěvovali velmi sporadicky a hrozilo, že jej budou muset nakonec zavřít. Velký obrat nastal poté, co na restauraci upozornili reklamou v Českém rozhlasu. Od té doby byl Hamburk plný.

Následovalo založení společnosti Janák Bros a otevírání dalších podniků v Plzni. V roce 2003 se posunuli zase o krok dále, když začali provozovat svou první franšízovou restauraci pod hlavičkou značky Potrefená husa. Koncept se jim zalíbil natolik, že začali přemýšlet o vlastní síti restaurací nebo kaváren. Nakonec zvítězily kavárny a to především ze dvou důvodů. Restaurace jsou oproti kavárnám vnímány negativně, kvůli alkoholu a kouření, a jsou také mnohem náročnější na franšízing.

Dlouhou dobu nemohli vymyslet vhodný název. Pak si ale Jan vzpomněl na jejich společné cestování po Americe na začátku devadesátých let. Vybavil si krátkou zastávku v jedné právě končící nevadské kavárně poblíž Las Vegas. Kavárna s červenou cedulí stála vedle křižovatky a nesla příznačný název – CrossCafe, tedy kavárna na křižovatce. Kromě kávy už majitel nic jiného v kavárně neměl. Šlo o jeho poslední otevírací den. Udělal ale jiné vstřícné gesto. Nabídl jim, že si na památku mohou odnést kteroukoli věc z jeho podniku. Jan si vybral červenou ceduli se jménem kavárny, kterou si následně uložil do kufru auta. To bylo v roce 1991. Nyní se mu vzpomínky vrátily.

I přes pěkné vzpomínky se mu název CrossCafe zprvu nezamlouval. Především proto, že nešlo o české slovo. Pak jej ale napadlo, že kavárna je místem, kde se lidé setkávají, míjí a kříží, k čemuž se název docela dobře hodí. Na realizaci celého nápadu došlo až o několik měsíců později. První kavárnu nesoucí název CrossCafe otevřeli v červnu 2007 v plzeňské Jungmannově ulici. Začátky ovšem nebyly snadné a v mnohém se podobaly historii restaurace Hamburk. Kavárnu navštěvovalo málo osob a denní tržba zprvu nedosahovala ani jednoho tisíce korun. Spoustě lidí byl navíc trnem v oku koncept kávy v kelímku. Považovali to za hloupost. Bratři si ale za svým nápadem stáli. Nejvíce nadějí vkládali do nového školního roku, který měl do kavárny přivést spoustu vysokoškoláků. Jejich odhad byl správný. Vysokoškoláci si CrossCafe oblíbili a od té doby si kavárna na nedostatek hostů nemohla stěžovat.

V současné době tvoří síť kaváren 18 poboček. 8 v Plzni, 7 v Praze a 3 v Hradci Králové. Na podzim tohoto roku vznikne další v Chomutově a v brzké době můžeme očekávat rozšíření poboček do dalších měst. Majitelé se totiž rozhodli nabídnout zaběhnutou značku formou franšízy potenciálním partnerům. Celkové tržby společnosti, které v roce 2011 činily 72 a v roce 2012 dokonce 91 milionů korun, tak mohou i nadále růst. Každou z poboček zdobí vlastní osobitý interiér. Mezi společné jmenovatele sítě CrossCafe patří nekuřácké prostředí, kvalitní produkty, wi-fi připojení a již zcela zaběhnutý standard – káva v kelímku.

Zdroj: http://byznys.lidovky.cz/byznys-zije-vsichni-se-jim-smali-dnes-jejich-kafe-pije-cele-cesko-p8i-/firmy-trhy.aspx?c=A140809_203218_firmy-trhy_ttr
http://press.aspen.pr/crosscafe/tiskove-zpravy/sit-kavaren-crosscafe-pokracuje-v-expanzi/
http://www.crosscafe.cz/

Související články

Zaručeně zlepší den

Vědci se chtějí inspirovat mravenci při léčení lidí

Zatočte s těžkou alergií pomocí léku na astma

Kosmetický paradox. Pochází červená rtěnka z Íránu?

Evropským stromem roku je 200 let starý dub v Polsku, Česko má 5. místo

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Nikdy není pozdě změnit svůj život. Stačí jen Jíst, meditovat, milovat

Inspirace z knihovny: Nikdy není pozdě změnit svůj život. Stačí jen Jíst, meditovat, milovat

Co s životem, když se zbortí všechny naše dosavadní jistoty? Utápět se v sebelítosti,…