Poblíž švédského Stockholmu byla otevřena první silnice, která umí dobíjet baterie projíždějících osobních i nákladních elektromobilů. Měří prozatím pouze dva kilometry, ale švédská správa silnic už připravila mapu budoucího rozšíření. Země chce dosáhnout nezávislosti na fosilních palivech do roku 2030.
Silnice se zapuštěnými elektrickými kolejemi spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem u města. Energie se přenáší ze dvou kolejí prostřednictvím pohyblivého ramene připevněného ke spodní části vozidla, které se pak automaticky odpojí. Cesta je rozdělena na úseky o délce padesát metrů a každý nabíjí jen tehdy, když po něm vůz jede. Při zastavení vozidla se proud vypne. „Koleje jsou zapuštěné a na povrchu napětí není. Je to stejné jako se zásuvkami na zdi,“ vysvětlil Hans Säll, vedoucí konsorcia eRoadArlanda. Po silnici je tak možné chodit i naboso.
Systém umí pro každý automobil spočítat spotřebu energie a zaúčtovat ji na vozidlo a uživatele. Výhodou takzvaného dynamického nabíjení je oproti silničním stožárům možnost vybavit elektromobily menšími bateriemi, čímž se snižují i výrobní náklady.
Zdroj: České noviny
Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.
Inspirace z knihovny: Vzdát můžeš zítra. Richard Štěpánek ve své knize povzbuzuje k životu
Vždycky je pro co žít. Touto větou by se dal shrnout obsah knihy Vzdát můžeš zítra, kterou napsal…