Online tržiště Sousedova zahrada nachází přebytkům ze zahrádky vděčné strávníky

unsplash.com

Ovoce ze zahrádky nebo vejce domácích slepic získávají pro zaneprázdněné obyvatele měst punc výjimečnosti. Drobní pěstitelé a chovatelé jich však naopak mají mnohdy víc, než zvládnou spotřebovat. K oboustranné spokojenosti stačí pár kliknutí. Nový projekt Sousedova zahrada nám představil jeho tvůrce Petr Skála.

Jedna obligátní otázka na začátek – kdo stojí za vznikem projektu Sousedova zahrada a jak se tento nápad zrodil?

Nápad na založení webu jsem dostal loni, když jsem přemýšlel, jak naložit s přebytkem úrody rajčat. Samozřejmě je nabídnete třeba kolegům v práci, sousedovi přes plot, ale už neobcházíte domy po ulici a nezvoníte na každého s dotazem, jestli nechce rajčata. A protože dnes drtivá většina lidí používá internet, proč ho nevyužít k prodeji přebytků ze zahrad a zahrádek? Web jsem vymyslel, realizoval a provozuji zatím sám, ale díky růstu webu budu jistě potřebovat společníka.

Co všechno mohou lidé na vašem webu nabízet a shánět? A co pro to musí udělat?

Sousedova zahrada je místo, kde každý zaregistrovaný uživatel může nabízet přebytky své úrody. Nebo tam naopak můžete nakupovat přebytky ovoce, zeleniny a dalších produktů ze dvora přímo od pěstitelů. Tento způsob prodeje má spoustu výhod pro oba – pěstitel bude za svoji dřinu na zahradě oceněn a zákazník získá maximálně čerstvé a zdravé produkty, prakticky v biokvalitě. A obecný prospěch je ten, že se tyto produkty nemusí dovážet z druhého konce Evropy, nemusí se balit, nemusí se nechat dozrávat a nemusí se chemicky ošetřovat, aby tohle všechno vydržely.

Přebytky ze zahrady jsou tématem aktuálním především v létě. Čeká teď projekt něco jako zimní spánek?

Ano máte pravdu, že nejvíce ovoce a zeleniny se prodává přes léto, ale i v zimě je co prodávat. V zimě můžete na webu sehnat například různé výrobky z ovoce a zeleniny, jako jsou povidla, marmelády, křížaly a další nebo si můžete koupit vajíčka, med, mléko, sýry, brambory na uskladnění, jablka či ořechy. Také maso – ať už králičí, kuřecí, husy, kachny a spoustu dalších věcí. V únoru se už pomalu začínají prodávat sazenice na jarní zahradnickou sezónu.

Kolik lidí váš web v současné době využívá a jaké jsou ohlasy?

Momentálně je na webu registrováno přes 700 uživatelů a každý den přibývají noví a noví, což je skvělé. Web propaguji převážně na Facebooku a reakce jsou zatím pozitivní. Občas si někdo posteskne, že v jeho blízkém okolí nejsou žádné nabídky, ale tím, jak se web rozrůstá, tak věřím, že si brzo na webu každý najde svého pěstitele.

Řešíte i nečekané komplikace? Může se na vás uživatel obrátit, když se prodej neuskuteční podle jeho představ?

Díky tomu, že většinou probíhá přímý prodej mezi prodejcem a zákazníkem z ruky do ruky, tak jsem neřešil stížnost na kvalitu zboží, ale už se vyskytl problém s tím, že prodejce přestal se zákazníky komunikovat. Bohužel neodpovídal i na moje výzvy, tak jsem inzeráty tohoto prodejce musel smazat.

Jaká je vize do budoucna? Chystá se například mobilní aplikace?

O vývoji mobilní aplikace jsem zatím neuvažoval, ale vše samozřejmě záleží na oblíbenosti a úspěchu stránek. Hlavním cílem tržiště do budoucna je, aby fungovalo a líbilo se lidem. Představa je taková, že tržiště bude sloužit i těm nejmenším pěstitelům, kteří budou mít jednou za čas nadúrodu, a bude jim líto ji vyhodit, a tak ji budou moci nabídnout lidem ve svém okolí. A možná to také posílí sousedské vztahy, jistě znáte spoustu lidí ze svého okolí od vidění, a díky webu zjistíte, že mají na zahradě skvělá jablka, prodávají nejsladší med, nebo jejich slepice snášejí ta nejlepší vajíčka.

 

Autor článku

Adéla Svobodová