Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Nejoblíbenější barva je modrá, symbolizuje harmonii

Ilustrační fotografie. Zdroj: Dollar Photo Club

Máte svou oblíbenou barvu? Snad každý ji má. Ať už vědomě, či nevědomě. A u většiny z nás – a to napříč světem – boduje modrá.

Internetová výzkumná společnost YouGov položila svým respondentům prostou otázku: Jaká je vaše nejoblíbenější barva? Odpovědi byly zajímavé. Zatímco barvy, které se umístily na druhém či třetím místě, se lišily podle země původu dotazovaných, na vítězné barvě se shodli všichni. Modrou označilo nejvíce účastníků ze všech deseti zahrnutých zemí nacházejících se na čtyřech kontinentech. Lišil se pouze podíl lidí, kteří mají modrou v oblibě. Největší byl ve Spojeném království, kde tvořil 33 %, nejnižší v Indonésii, kde byl o deset procent menší.

Podle psychologů symbolizuje modrá barva harmonii, klidu, mír a uspokojení. Je to barva vody, vzduchu a také nebe. Její hlavní schopností je, že uklidňuje.

Zajímavé je, že modrou barvu nevolila žádná specifická skupina lidí. Označili ji muži i ženy, mladí i staří, běloši, černoši i Hispánci. Drobné rozdíly by se přesto našly, například v rámci pohlaví upřednostnilo modrou více mužů než žen.

Autoři výzkumu poukazují i na to, že lidé mají tendenci inklinovat k některým barvám vlivem prostředí, v němž žijí. I přesto uspěla modrá i v Číně, kde jsou žlutá, červená a zelená považovány za barvy, které nosí štěstí.

Druhé místo v oblíbenosti už se napříč zeměmi lišilo, nicméně v žádné se na něj nedostala jiná barva než červená, fialová nebo zelená. Mezi nejméně oblíbenými barvami se naopak objevovala hnědá, bílá a oranžová.

Související články

Zaručeně zlepší den

Kosmetický paradox. Pochází červená rtěnka z Íránu?

Jak vyzrát na antihmotu? Vědci z CERNu vědí

Jubilejní 15. ročník Equal Pay Day zaznamenal rekordní účast

Čeští vědci potvrdili novou formu magnetismu

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Ukliďte si v hlavě díky 10minutové meditaci

Inspirace z knihovny: Ukliďte si v hlavě díky 10minutové meditaci

Toužili jste někdy prostě vypnout svou mysl? Chvíli na nic nemyslet a zahnat všechny negativní…