Protože den bude takový, jaký si ho uděláte.

Měsíc knírů pro boj za mužské zdraví

Listopad patří už i v České republice neodmyslitelně k boji za prevenci rakoviny prostaty a varlat. Muži se zapojují do charitativní kampaně Movember a nechávají si na podporu výzkumu mužského zdraví celý měsíc narůst knír. Jsou mezi nimi ale i tací, kteří knír nosí téměř celoročně.

Název Movember vznikl spojením anglických slov knír „Moustache“ a listopad „November“. Pravidla kampaně jsou jednoduchá. Prvního listopadu si muž naposledy oholí tvář, celý měsíc si nechá růst knír a shazuje jej na konci měsíce spolu s ukončením sbírky. Smyslem je upozornit především na prevenci rakoviny prostaty, která je ve světě druhá nejčastěji diagnostikovaná zhoubná rakovina mužů.

Kampaň Movember podporuje také dlouhodobý nositel kníru Michal Hrubý, který si jej v podobě suvenýru dovezl z cest po Spojených státech. „Byl jsem na dva měsíce v USA a když jsem cestoval kabrioletem, neměl jsem vždycky pohodlnou možnost oholit se pod nosem. Po návratu do New Yorku jsem šel na večírek a lidi mě zastavovali, bavili se se mnou, chválili mi styl. Tak jsem si knírek dovezl i do Česka,“ popsal Hrubý.

Akci tradičně podporují také známé osobnosti a celosvětově se hnutí podařilo doposud vybrat přes 12 miliard korun. „Líbí se mi, že se dá vtipnou a recesistickou formou uvést vážné téma mezi lidi. Fandím tomu, když na sobě lidé něco změní a komunikují tak navenek. Život s knírem je super, protože v okolí vyvolává spoustu emocí a rozviřuje diskuse,“ vylíčil vlastní zkušenosti s nošením kníru Hrubý.

Akce Movember vznikla v roce 2003 při posezení u piva v Melbourne v Austrálii. Nápad byl jednoduchý, vrátit zpět na scénu knír a udělat něco pro mužské zdraví. Zakladatel gentlemanské pánské značky a privátního krejčovství ale z pohledu módních trendů knírek spíše nedoporučuje. “Knír je trendy v době Movemberu a potom u hasičů a policistů celý rok. Jinak je mnohem více „in“ plná brada. Doporučuji tedy buď týdenní strniště nebo opravdu pořádnou plnohodnotnou bradu,” uvedl Stanislav Gálik.

Loni měla akce na oficiálních stránkách přes 13 tisíc příznivců a za dobu existence Movemberu v České republice se od roku 2009 vybralo zhruba osm milionů korun.

FOTO: Michal Hrubý, soukromé album

Michaela Gáliková

Související články

Zaručeně zlepší den

Jak vyzrát na antihmotu? Vědci z CERNu vědí

Víme, jak levně zaparkovat na letišti ve Vídni

Jubilejní 15. ročník Equal Pay Day zaznamenal rekordní účast

Pracovat jen v pracovní době? Austrálie zavádí právo na odpojení

Inspirativní rozhovor

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

České myšlení se mění, lidé řeší udržitelnost – a to je dobře, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržitě Cyrkl

Digitální odpadové tržiště pomohlo prodat střešní krytinu, celý most nebo 50 tun pomerančových slupek. Pokud tento projekt ještě neznáte, přečtěte si o něm rozhovor přímo se zakladatelem.

Pozitivní kniha

Inspirace z knihovny: Jak na zdravá střeva? Kniha, která poradí a zároveň inspiruje recepty

Inspirace z knihovny: Jak na zdravá střeva? Kniha, která poradí a zároveň inspiruje recepty

Termín mikrobiom je čím dál častěji skloňovaný lékaři, vědci a lidmi, kteří se věnují alternativní…